Advent Dag 2: Fasta

bildAdventsfasta kan tyckas vara en paradox. Det finns väl ingen månad på året som tydligare signalerar konsumption – mera mat, glögg, umgänge, mys, paket, prylar, mera allt – och kyrkan hakar på. Utbudet i December är gigantiskt – speciellt musikutbudet. Jag vet inte vad jag tycker om den Stockholmsförsamling som håller konserter á 100 kronor biljetten men som i samma annons erbjuder fritt inträde till de som kan uppvisa medlemskort i just den församlingen. Man kan fundera på det. Medlemskort i en församling? Vad säger det om kyrkosyn? Om församlingstillhöriget? Om vad det är att vara kyrka?

Lämnar det osagt.

Om att fasta. Fortsätter funderingarna utifrån mer sekulära texter och hamnar i Paul Austers Invention of Solitude (Att uppfinna ensamheten), viljan (och citerar fritt nu ur minnet inte ordagrant), den där längtan efter att ge plats inom sig för att någonting att ske. ‘I longed to empty myself, in order to create a space for something to happen.’ Just så. Fasta in a nutshell. Fasta inte för att avstå, att avstå har inget egenvärde, värdet ligger i det som kan ske i tomrummet, fasta som att tömma sig, skapa rum för något att ske. Vad behöver vi offra för att ge plats åt?

Bilden, förresten, konfunderar mig. Den där mannen med barnet i sin famn, en lite kantstött gipsfigur, har alltid haft sin plats i min mors julpyntande. Hon finns inte mer, nu är det jag som ställer honom bredvid Adventsljusstaken. Är det någon som vet vem han är?

8 comments

  1. Det torde väl vara en av de tre vise männen. Har en liknande krubbfigur från mitt föräldrahem. Gott nytt kyrkoår och en fantastisk adventsfasta önskar vännen Leonard från Förslöv

  2. Detta med medlemskort känns riktigt bedrövligt, mitt medlemsbevis är mitt dop, något annat bör inte existera. Dessutom är väl kyrkans ”utbud” för alla och musiken är väl en av de bästa missionsmetoder som finns?
    ”Medlemskapet” har ju med ekonomi att göra och är faktiskt ett världsligt påbud. Medlemskort kommer att verka kontraproduktivt tror jag.

    1. Jag hajade till över det – men tydligen trycker den församlingen upp medlemskort till församlingsmedlemmarna i den egna församlingen och dessa får då gratis inträde till vissa evenemang. Antar att det är ett sätt att visa att ‘man får’ något för medlemspengen men håller med om att det skickar helt fel signaler. Dels förstärker det känslan av konsument, medlem som får något – tänker mig att kyrkan bör arbeta mer så att människor känner sig delaktiga av något. Om många församlingar börjar göra på detta vis borde man i ärlighetens namn även låta medlemmarna välja vilken församling man vill vara medlem i – ett argument för att man inte får det är ju just att man kan gå till vilken kyrka som helst i vilket fall.

  3. Jag har min gudsjänstgemenskap i en annan församling än där jag bor, engagemanget underlättas inte av beslutet om församlingstillhörighet som nu gäller.
    Jo absolut borde få välja församlingsgemenskap. Varför går inte min kyrkoavgift, till den församling, där jag har min gudstjänstgemenskap och där jag har mitt frivilliga engagemang?
    Kyrkopolitiskt aktiv kan jag vara på stiftsnivå, men inte i den församling där jag är aktiv, varför är det så?
    På detta sätt motarbetas frivilligt engagemang, som jag ser det.
    Frågan är ju ofta aktuell på våra kyrkomöten, men hittills har förslaget röstats ner, viket ju snarast visar på en rädsla att inte vilja myndigförklara människor.

    1. Jag roade mig med att läsa igenom de motioner bakåt i tiden som rört detta. Vet att det varit uppe och röstats ned flera gånger – ibland får man det att låta som om det är för krångligt att genomföra rent teknisk, men tänker på allt annat där man har fria val som vårdcentral, skola etcetera. Tror det kommer, men det är märkligt att det inte redan kommit.

Kommentera

