Advent dag 4: En sky av vittnen

bild‘Men hur vågar vi tro att historien om Jesus Kristus är sann, tillförlitlig och värd att ge sitt liv för? Det finns inga bevis för den kristna tron. Men det finns vittnen.’

Nyss hemkommen från releasen av det Synaxarium som ställts samman av Peter och Joel Halldorf för den ekumeniska kommuniteten på Bjärka-Säby. Orden ovan kommer från inledningstexten. Berättelser om trons vittnen. En för varje dag på året. I vissa ortodoxa traditioner är Synaxariet del av den liturgiska läsningen. Boken finns även utgiven under titeln Trons Vittnen (Libris) Läs mer om den här.

Jag har en liten helgonkalender som jag brukar slå i, men för en tid sedan skrev jag att jag var på jakt efter något mer omfattande. Så dyker denna upp. Fint. När jag berättade det för Peter påpekade han att boken är speciell i relation till helgonkalendrar i och med att den är ekumenisk – här ryms vittnen från den odelade kyrkans tid, den östliga och den västliga traditionen, vittnen från reformationstiden och från svensk och nordisk tradition. Här finns även några vittnen speciellt förknippade med Bjärka-Säby. Det finns en stor poäng i att hela kyrkan ryms. Jag kan sakna det perspektivet i de kyrkliga sammanhang jag ser – det finns en brist på vördnad, respekt och ödmjukhet inför andra kristna traditioner i det svensk-kyrkliga som riskerar att snäva in Kristus, ge upphov till andnöd. Ändå är det bara genom att söka och våga möta Kristus utanför våra egna referensramar som Kristus kan vidgas, bli större, som tron expanderar, vidgas.

‘Inget bidrar så verksamt till att föra oss närmare varandra som igenkännandet av det heliga i varandras traditioner och konfessioner. (…) Det är i och genom dem som har gått en annan väg än den där många går – utblottelsens och den utgivande kärlekens väg – som vi känner igen det liv som oavbrutet flödar mellan Fadern och Sonen.’

Vilken tröst det är. Det heliga känner igen sig själv, trots allt, trots oss. Igenkännandets trygghet.

Innan boksamtalet firades ökenmässa, så som den firas i den övre salen på Bjärka-Säby, i S:t Peterskyrkan invid Norra Bantorget. Det är en speciell mässa och med start i januari kommer den att firas andra onsdagen varje månad. Läs mer om S:t Peterskyrkan här.

Bläddrar fram till dagens vittne, 4 december, Johannes av Damaskus – ikonens försvarare i en tid då många ville rensa ut de heliga bilderna ur kyrkan.

bild (2) Jag har denna i min bönhörna just nu och varje gång jag ser på den tänker jag på Jesu ord: Varför gör ni henne ledsen?

Kommentera

