Advent dag 9: Pengar

Jag hade tänkt skriva om pengar. Det är ett inte helt lätt ämne. Pengar i sig är rätt ointressant, frågan är vad vi gör med våra pengar, hur vi genom våra val påverkar andra, hur vi förvaltar dem. Funderade på det när jag läste några rätt indignerade kommentarer till KT:s lönegenomgång för de nya superherdarna. Vad gör Svenska kyrkan med sina medlemspengar? Är 65’000/månad en rimlig lön för en kyrkoherde? Googlade lite.

Svårt att säga. Avsevärt mer än en rektor, lärare, förskolelärare, läkare, diakon. Om man tänker näringsliv också rätt högt. En linjechef med ett så pass begränsat regionalt ansvar – en stad – ja, rätt högt. Det där fick mig att fundera på löner i statlig förvaltning – där det ibland knorras över att anslagen inte räcker till – man kan helt enkelt inte få de bästa om man inte kan matcha näringslivets löner. Det problemet torde inte kyrkan ha. Det är ju knappast så att en kyrkoherdes erfarenhet är så pass het på arbetsmarknaden att kyrkan måste trissa upp sina lönenivåer för att få behålla de bästa. Varför gör den då så? Varför avlöna en superkyrkoherde tre gånger diakonens lön?

Jag vet inte. Det skickar signaler. Vad jag vet är att Svenska Kyrkan är en ohyggligt rik organisation som tar in en årlig medlemsavgift som ligger skyhögt över andra medlemsburna organisationers. Roade mig med att skicka efter per mail Stockholms stifts kollektcirkulär för 2014. Stockholms stift har bland annat en aktieportfölj värd 150 miljoner plus. Vad anser denna rika organisation vara angeläget? Vad ska vi samla in kollekt till? Svaret är: Idel inom-kyrklig verksamhet. Måste det vara så?

Jag vet inte. Men, det skickar signaler, både utåt och inåt. Att förskansa sig på medlemmarnas bekostnad. Är det det som kyrkan gör? 65’000 kronor till sina chefer. Allting sipprar nedåt. En församling i Stockholm som jag känner valde i jultider att bjuda församlingens anställda på julbord – man valde Gondolen, á 625 kronor per person – bland de dyraste julborden som huvudstaden har att uppbringa. Med 30 anställda talar vi om rätt mycket pengar här. Kunde vi ha gett de 20,000 kronorna till något annat? Funderade man över det? Att på hemsidan basunera ut: ‘Vi ger 20,000 till Tacoloban, vi skiter i vårat julbord!’

Vad mycket trovärdigare det hade varit.

Att längta efter en kyrka som är trovärdig. Att envist stå fast i att den skulle kunna vara så, i tro på att den visar sig. Så visar den sig. I en väninna, hon är jurist på ett av våra stora medlemsburna, ömsesidigt ägande, försäkringsbolag, och hon berättade att hennes försäkringsbolag agerat just så, omvänt. Ställde in julbordet, julpresenten, meddelade de anställda att företaget istället skulle skänka pengar till Läkare utan gränser, tror jag det var. Jag missunnar inte henne ett julbord, men bra tyckte jag, ur ett större perspektiv, trovärdigt ur ett CSR perspektiv. Där vill jag ha mina försäkringar.

När jag googlade biskopslöner fann jag även Anders Aborelius. 14’000/månad. Det finns hopp i det. Så visar den sig. Kyrkan. Trots allt. I allt.

2 comments

  1. Då tror jag i och för sig att de håller biskop Arborelius med bostad och kanske även mat, så ska det bli jämförbart får du väl lägga på minst femtusen – men det är ju ändå inte mycket. (om den där siffran då stämmer). Traditionellt ska det vara systrar från någon orden som sköter biskopens hushåll, vet inte om det funkar så än eller om han föredrar att koka sin egen spagetti. Men jo, någonstans känns det inte helt otippat att det är biskopen med den lägsta lönen som uppfattas som en riktig andlig ledare. (Nog för att såna bedömningar man gör på håll kan vara helt galen, men ändå.)

    1. Och så finns de de som menar att biskopar i den katolska kyrkan, och präster, har inte familj att försörja så det finns lite olika variablar. Även svenska kyrkoherdar har ofta subventionerat boende, även präster, många församlingar har om inte prästgårdar så lägenheter de förfogar över, speciellt i Stockholm.

Kommentera

