Advent dag 14: Tron

‘En röst ropar: Bana väg för Herren genom öknen, gör en jämn väg i ödemarken för vår Gud! Alla dalar skall höjas, alla berg och höjder sänkas. Oländig mark skall jämnas och branter bli till slätt. Herrens härlighet skall uppenbaras, och alla människor skall se det.’

Hur är det egentligen när Herrens härlighet uppenbaras? Ser alla människor? Om nu inte alla människor ser, betyder det att Herrens härlighet inte har uppenbarats eller att människan är blind?

Det är inte helt tydligt, och ska nog inte vara det heller.

Parad med bilden av tro inte som ett verb utan ett substantiv. ‘Men nu när tron är här har vi inte längre någon övervakare.’ Det är inte människan som tror, det är Gud som sänder tron till oss. Gud agerar. Människan reagerar. Man kan vara i sitt Ja, eller i sitt Nej. Varje troende människa är på sitt vis ett bevis för Guds existens.

2 comments

  1. Det här är ett bra exempel på att gamla testamentet i Kyrkan alltid måste läsas ur nya testamentets perspektiv. Läst på det sättet måste Herrens härlighet syfta på Kristus. Så har också Lukas läst det. När han i Luk. 3:4-6 citerar Jes. 40:3-5 byter han ut ordet ”härlighet” mot ”frälsning”. På det sättet blir det tydligare att det syftar på Kristus. Egentligen står det att ”allt kött” skall se det. Genom att Guds härlighet uppenbaras i Kristus blir det möjligt för människan som ”köttslig” varelse att kunna se den. Hur hon sedan tar emot det är en annan men givetvis mycket viktig sak. Guds välsignelse i advent önskar S-B R.

    1. Visst är det så, men då kan man fundera på meningen ‘alla människor ska se det’ eftersom det ändå var/är så få som faktiskt tycks se. Människan är, trots allt, ofta blind. Eller så kommer det ned till hur en människa tar emot. Oavsett, en mycket hoppfull text.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s