Inferno

unnamedNär jag flyger eller åker tåg brukar jag köpa på mig någon tjock pocketbok. Ingenting krävande. Någonting att gå in i. Att fördriva Tiden. Inser att många säkert uppfattar det som att slösa tid att läsa en bok som Dan Browns Inferno, men jag är i mitt läsande rätt allätande. Kan tycka om känslan av en bok som slukar tid, som man inte vill lägga ifrån sig. Dessutom är det intressant i sig med bästsäljande författare, internationella sådana. Översatt på hundratalet språk. Da Vinci koden är 2000-talets, än så länge, mest sålda bok. Uppenbarligen slår han an i något djupt mänskligt som går utöver gränser. Det är klart att man blir nyfiken. Det är klart att man vill läsa.

Da Vinci koden uppfattade jag som smart, även om den kanske inte var förenlig med Källorna, men, ja, den var på sitt sätt ‘clever’. Några symbolspäckade bästsäljare senare kan man konstatera att det där med att leta symboler genom Italienska gränder lätt blir tröttsamt upprepande. Inferno är för mycket på alla plan. Men, jag läste till slut. Den bygger inte på Bibeln men väl på ett verk som står Bibeln nära i det att det väckt kreativitet genom tiderna – inte minst inom måleriet – Dantes Gudomliga komedi.

Man vill åka till Florens. Man vill veta mer. Inser att jag inte har något exemplar av Dantes Divina Comedia i bokhyllan men fann Olof Lagercrantz Från helvetet till paradiset – En bok om Dante och hans komedi, inköpt enligt mina noteringar på insidan av förskriftsbladet 1983. Det är också en start.

Så, ja, Dan Brown gör på sitt sätt en en klassikergärning. Bra så. Man vill tillbaka till källorna.

‘Helvetets mörkaste platser är reserverade för dem som förhåller sig neutrala i tider av moralisk kris.’

7 comments

  1. ”Da Vinci koden” läste jag och tyckte om, för den var som du säger clever på sitt sätt. Florens är bara SÅ fantastiskt! Hur länge man än stannar så finns det bara mer att upptäcka hela tiden. Nu var det länge sedan jag var där, och jag riktigt längtar tillbaka.

      1. Ja, då har du verkligen någonting att se fram emot! Ta inte till för lite tid när du åker dit, för då blir man stressad av frustrationen över att behöva välja bort så mycket som man skulle vilja se. Till och med på gatorna känner man verkligen historiens vingslag.

  2. Har inte läst en enda hel bok av Dan Brown men Komedin återvänder jag ständigt till. Spännande som fantasy och tankeväckande, rörande och sann, men ibland obegriplig om man inte bott i Florens på 1200-talet och det har jag ju inte.

Kommentera

