Alltså, vad har du i Svenska kyrkan att göra?

Lite metatorftigt blir det ju att skriva blogginlägg om bristen på blogginlägg men jag är i en intensiv arbetsperiod för tillfället. Dels handlar det om att ta konsekvenserna av att ha varit bortrest en del i början av året, men samtidigt har det tillkommit en del nya uppdrag och det kräver tid i förberedelse.

Första halvan av Februari ska jag skriva delar av Handelshögskolans årsredovisning – de som handlar om utbildning och forskning – det tycker jag om – att porträttera forskare, associativa intellekt. Nästa vecka blir det en text för säkerhetsbolaget Assa Abloys jubileumstidning i samband med att företaget fyller 20 år – den ska handla om själva samgåendet och ska träffa Gustaf Douglas och Melker Schörling som en gång sydde ihop affären. Nästa vecka blir det dessutom en övernattning i Göteborg där jag på onsdag kväll ska medverka på en församlingsafton i Partille församling. Så, det spretar, mitt uppdragsliv, men någonstans är det också en otrolig gåva att få vara verksam i olika sammanhang.

Jag såg inte Debatt, men läste om Birro-Heberlein på Kristen Opinion (Här) , och på Kyrkliga Ting (Här). Klippet kan man se Här.

Jag vet inte vilken, om någon, position Ann Heberlein har inom Svenska kyrkan, om hon är finansierad av den, anställd. Jag tror inte det. Klippet ger dock intryck av att hon företräder kyrkan, eller Lunds stift, i och med den redovisning hon gör av sina nära samband till stiftet. Intrycket man får är att hon på något vis företräder Svenska kyrkan. Det är väl inget fel med det men lyssna på vad hon säger. Vilka slutsatser kan man dra?

1) Svenska kyrkan arbetar aktivt för att göra sig av med medlemmar.

2) Mobbning är helt ok att ta till som redskap för att bli av med misshagliga.

3) Det är förvisso varje organisations rättighet att stipulera sina medlemskriterium, men varför inte vara ärlig i sitt uppsåt? Du platsar, du inte. Varför låtsas vara ‘folkkyrka’ när man så uppenbart vill selektera? Varför sanktionerar Svenska kyrkan mobbning av Marcus Birro, förvisso genom talespersoner, vilket i sig är fegt, så: Hur ställer sig kyrkans ledning till det som Ann Heberlein faktiskt säger. Citat nedan. Är detta sanktionerat? Jag skulle vilja veta. Tystnad = approval.

”Det (att lämna Svenska kyrkan) tycker jag absolut att du ska göra och det är ingen förlust för svenska kyrkan om Marcus Birro lämnar Svenska kyrkan. Det gör mig lite förvånad (..att du är medlem?…) eftersom du är katolik, alltså vad har du i svenska kyrkan att göra?”

‘Alltså, vad har du i Svenska kyrkan att göra?’ Det är en fråga ställd till Marcus Birro men den ekar inom mig. Varför döpte jag mig in i den Svenska kyrkan? Jag vet inte, det låg nära till hands, det var en akut handling. Så här i efterhand kan jag undra, apropå 1) varför döper Svenska kyrkan slentrianmässigt människor vars tro de ändå förkastar, mobbar ut, så mycket ärligare då om någon hade sagt till mig: ‘Alltså, vad har du i Svenska kyrkan att göra?’ och av rent pastorala skäl visat mig annorstädes.

Det ärliga svaret på den frågan – Vad har du i Svenska kyrkan att göra? – från min sida är: Jag vet inte. Det underförstådda svaret från Svenska kyrkan är: ‘Vi vill ha dina pengar.’ Det är inte ett dugg roligt. Bara sorgligt.

7 comments

  1. Precis den frågan ”Vad har du i Svenska kyrkan att göra?” har jag ställt mig gång på gång under min 40 år långa tid som präst i Svenska kyrkan, ständigt ifrågasatt p.g.a. min inställning till ett kvinnligt prästämbete. Till sist blir det en befrielse att öppet kunna deklarera: Nej, jag har ingenting i Svenska kyrkan att göra. Hon är inte min mor. Hon har varit min styvmor eller fostermor, men nu har jag återvänt till min verkliga mor, som med glädje sluter mig i sin famn.

    1. Det senaste halvåret har jag mött flera människor som valt att återgå till den katolska kyrkan, bland dem även de som under en längre tid tjänat, det vill säga arbetat inom, Svenska kyrkan. Ingen har ångrat sig. En dam, hon är lite äldre än mig kanske runt 65 sa att det enda hon ångrade var att hon inte fattat sitt beslut tidigare. Allt har sin tid. Jag tror att det är bra att man ställer sig den frågan från tid till tid – Vad har du i Svenska kyrkan att göra? – i det ska jag kanske vara tacksam för att det uppmärksammades i programmet. En annan sak som slog mig när jag tittade på det där klippet är hur Ann Heberlein råder Markus Birro att lämna kyrkan, samtidigt som hon avslutar med att berätta hur hon själv, när hon var inne på samma spår, fick kraft i rådet att vara kvar och kämpa för det som är hennes. Men, det rådet vill hon inte ge Markus Birro. Det säger också någonting, om någonting. Det är fint, det du skriver. Befrielse är ett bra ord att bära med sig. Tack.

    1. Tack för din länk. Det är väl en sak vad man hör från politikerna, de vill ju alltid bli invalda på en annans bekostnad, mer intressant vad kyrkans ledning anser om ord som: ‘Vad har du i Svenska kyrkan att göra?´ Det kanske kommer. Vi får se.

    1. Jag tänker, mer och mer, att det är rätt ointressant vad Svenska kyrkan behöver och att man får försöka fokusera på vad Kristus behöver. När det första lägger hinder för det andra får man fundera på varför man är medlem. Jag ser inte längre någon direkt koppling mellan min identitet som kristen och mitt medlemskap i Svenska kyrkan och det är som det är. Att jag har hamnat där har sina anledningar – men de blir ju inte bättre av att höra kyrkliga representanter (?) säga : ‘Alltså, vad har du i Svenska kyrkan att göra?’

  2. Vilken förfärlig sak att säga av Ann Heberlein, tappar den stora respekt jag haft för henne, det kan inte hjälpas. Jag tror som du, Carolina, att jag ska vara där Jesus satt mig. Som tur är i Luleå stift och inte i Lunds. Men jag är inte ensidig, jag är dubbelansluten och Missionare också dessutom delar jag gudstjänstgemenskap med alla kristna som står ut med mig från katoliker till pingstvänner och den inomkyrkliga väckelserörelse som står mig närmast: laestadianismen. Jag är emot kvinnliga och manliga präster det finns bara en överstepräst; Jesus och massor med präster i det allmänneliga prästadömet, jag kan inte se att någon annan ordning är förankrad i Nya Testamentet. Men jag har både högkyrkliga och katolska vänner för det och jag finner mycket vist och vägledande i alla traditioner. Men som sagt, Jesus kallade mig dit där jag är och här stannar jag för hans skull, även om Ann Heberlein skulle undra vad jag gör i SvK.

Kommentera

