Samhällsnorm

Under rubriken ‘Att vara kristen är en samhällsnorm’ skriver Annie Lööf i Kyrkans tidning. Läs Här. Inlägget är ett genmäle, men utan att gå djupare in i det utbytet så funderar jag på vad som egentligen menas med ‘att vara kristen är en samhällsnorm.’ Så här står det Annies text: ‘Att vara kristen är inte extremisternas norm, ett påstående som du lägger i min mun. Däremot är det en samhällsnorm, som jag själv delar.’

Sociala , eller rättsliga, normer kan man väl relatera till men vad menas egentligen med att något är en samhällsnorm? Annie Lööf tycks mena att det handlar om något som en majoritet av samhällets innevånare på något vis är del av, eller stödjer. Är det så enkelt? Och är ‘att vara kristen’ verkligen en ‘samhällsnorm’ idag?

Man skulle väl på sitt vis kunna hävda att samhällsnormer är något som man inom en viss grupp (=ett samhälle) hittar på – en slags karta över förväntat, eller accepterat, beteende inom ett samhälle – ett sätt att förenkla vardagen, strukturera verkligheten, genom att på sitt sätt reducera den till: ”Detta är vad denna sociala grupp upplever som acceptabelt beteende.”

Eftersom jag ibland kan haka upp mig på ord – och vill veta mer – så googlade jag samhällsnorm men det gav ett väldigt skralt resultat. Vad är en samhällsnorm idag? Och kan verkligen ‘att vara kristen’ räknas dit?

3 comments

  1. Min reaktion är att Paulus tycker tvärtom: ”Anpassa er inte efter denna världen [d.v.s. samhällsnormen], utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja: dset som är gott, behagar honom och är fullkomligt” (Rom. 12:2).

  2. Du har helt rätt Carolina och Sten-Bertil också så klart. Det är verkligen sorgligt att någon tycker att Guds rike är det normala samhället idag vad har vi att hoppas på då? Guds rike är ännu inom oss och är helt annorlunda än normen idag men en dag kommer det fullt synligt, Den signade dagen väntar jag otåligt på! Och hur blind kan man bli om man ser kristen tro och kristet liv som det allra mest normala idag? På medeltiden ville alla tillhöra kristenheten i Europa (och även då var det inte Guds rike som gjorde sig brett) men nu?

Kommentera

