‘En kyrka solidarisk även med kristna’

Läste den imorse, och tog fram den igen. Ibland stannar saker kvar. ‘En kyrka solidarisk även med kristna’ löd rubriken på huvudtexten på dagens ledarsida i SvD. Läs den här. Även kommentarerna är intressant läsning. Apropå förväntningar. Kan man, bör man, förvänta sig av en kristen kyrka (i detta fall Svenska kyrkan) att den överordnat annat bör visa solidaritet med kristna i andra länder? Förföljda kristna? Även de som bekänner sig till en kristendom (ortodox, koptisk, katolsk) som man som kyrka ‘bekämpar’ på hemmaplan. Jag kan förstå att det blir problematiskt.

Undertexten i rubriken är tydlig – det där ordet ‘även’ säger mer än fyra bokstäver.

Det finns ett problem i den där ledaren. Det är att den egentligen är två. Å ena sidan handlar den om förföljelsen av kristna globalt, det är värt en ledare, å andra sidan handlar den om Svenska kyrkans Israelhållning, det är också värt en ledare, men måste de ställas mot varandra? Eller mot Svenska kyrkans utspel angående sjukförsäkringssystemen, eller klimatpolitiken? Äpplen och päron? Det ena måste väl inte utesluta det andra. Skulle det kunna vara både och?

Det kan det tydligen inte, om man läser ledaren då. Säger inte att det är så, konstaterar bara att en av våra stora morgontidningar, på ledarplats, anno 2014, efterfrågar en kyrka som tydligare tar ställning för solidaritet med medkristna globalt. Som längtar efter mission. Vilket guldläge, skulle man kunna tycka.

Det där fick mig att tänka på ärkebiskopsutfrågningen och en mening som inte skapade lika stora svallvågor som Jesus-och-eller-Muhammed, men som svallat kvar hos mig. ‘Jag tror att vi i framtiden kommer att inse att vi har mer gemensamt med troende i andra religioner än med dem i vår egen tradition.’

Sades det som ett konstaterande eller för att lägga fram en strategisk riktning? Jag vet, precis som SvD:s ledarskribent, inte vad Svenska kyrkans mission är. Det är också problematiskt. Att inte veta. Vad ska man sträva efter? Är Kristus universell, Guds Barn, vill alla, eller inte? Ofta känner jag att min medlemsavgift till Svenska kyrkan skulle göra bättre nytta för Kristus annorstädes, specifikt då, för min del i det arbete som utförs på Anafora, vid the desert highway mellan Kairo och Alexandria.

6 comments

  1. Jag har själv aldrig förstått benägenheten att dela upp saker och ting i antingen eller. Varför kan det inte vara både och? Min uppfattning om Jesus är ju att han var väldigt inkluderande, alltså både och.

    1. Det är enklare om man gör den uppdelningen. Jag har gemensamt med dem – men inte med dem – på så vis kan man ju avfärda. Att ta en både och inställning kräver ju någonstans att man tar itu med sin egen snävhet, och att man vill vidga den. Jesus rymmer allt och alla, vill jag tro, inte för att Han accepterar allt, men för att Han ser människan bortom allt.

  2. Vilken mystisk inställning att miljöarbete skulle stå i motsats till ställningstagande för kristna som förföljs i världen. Tyvärr ger väl vi kristna ett sådant intryck att vara feminist och tro på bibeln som Guds ord verkar konstigt nog obegripligt. Jag tycker både livsstilsfrågor som miljöfrågorna är och missionen är grundbultar i kristet liv. Det ena utesluter inte det andra i stället är det så att det ena förutsätter det andra och utan det ena faller hela bygget.

  3. Glömde: precis de ord som gnager mest i dig gnager mest i mig efter utfrågningen av Jackelén. Det har konstigt nog inte alls diskuterats. Det övriga är lättare att ta, men inte det, inte för mig. Jag kan aldrig frånsäga mig syskonskap med den som Anden fött till Guds barn och Kristi medarvinge. Dag Sandahl, Antje Jackelén och Anders Arborelius är mina syskon , det är ett faktum som hur mycket det än förnekas, inte förändras. Men när blivande ärkebiskopen gör en offentlig avsvärjelse från andra syskon är det ett allvarligt avståndstagande och styckande av Kristi kropp som inte bådar gott för SvK.

    1. Det har du rätt i, att just de orden inte diskuterades. Men, man kan ju undra hur de var menade – över huvud taget kanske det inte är kyrkans roll att sitta och tala om vem man har mer gemensamt med utan just att, som du säger, arbeta för och i det gemensamma.

Kommentera

