Dopdag: ”Medmänniska” vs medmänniska

Det händer att människor jag inte känner skriver till mig, ofta handlar det om uppmuntran, tack, ibland kan det handla om igenkänning, människor som vill dela erfarenhet av tro. Andra ställer frågor. Korrespondensen är inte så omfattande att det på något vis blir betungande – jag svarar alltid.

Idag, på min dopdag, kom ett mail från en person som kallade sig ‘gubbe’ föranlett av en artikel jag skrev för några år sedan apropå ‘Bortom tro och vetande’. Den artikeln kan läsas här. Frågorna var många och intressanta, de rörde mest sanningsanspråk, men det var en helt annan fråga som jag fastnade i och som på sitt sätt oroade.

Jag kan störas i kristna sammanhang på att det ibland uppstår en sorts ‘air’ av överlägsenhet, eller rättfärdighet, en omedveten (?) attityd hos troende att se sig som ‘bättre’ än andra – det är ingenting medvetet, tror jag – men det framträder ibland i – vad som kan uppfattas som – en nedlåtande attityd gentemot de av ingen tro, eller de med en tro som inte är religiös (speciellt om den har nyandliga förtecken). Jag kan få andnöd i sådana sällskap. ‘Titta vad bra vi är! Gud med oss!’ Mailet oroade mig. Fick mig att fundera. När blir jag så? Uppfattas jag så?

Frågan löd: ‘Jag är ateist och evolutionist, men är ju trots det en varm människa för det. Dessutom med Sans och Vett, och Rim och Reson. Hur ställer du dig till sådana ”medmänniskor” Carolina?’

”Medmänniskor”. Det säger någonting om klyftan mellan troende och icketroende, det där citattecknet. Som om ordet medmänniska för en kristen blivit betingat, min ”medmänniska” = min medtroende. Hur blev det så? Och om vi som kristna inte vill köpa den bilden, för det vill vi ju inte, varför uppfattas vi då så? På vilket sätt bidrar jag till den uppfattningen?

Det slår mig att jag inte har en enda kristen människa i min vänkrets, om man med vänner avser den närmsta kretsen, vännerna, de innersta, de som vet det mesta om en och som inte bryr sig, som ändå bryr sig, de som finns där, mina med-människor. Om jag stod på gatan utan tak för natten är det inte till min kyrkliga bekantskapskrets jag skulle vända mig, jag vet inte vem där som skulle ta emot, och det kan man fundera vidare kring. Detta sagt, min kyrkliga bekantskapskrets är viktig för mig, det är inte det. Om det är en brist eller en möjlighet lämnar jag osagt.

Årsdagar. På min 10:onde födelsedag som kristen, min dopdag, har jag ägnat tid åt att skriva om en 20-års-dag, ett företagssamgående, en jubileumsskrift, två ärkerivaler blev ett och erövrade världen, blev number One, världsledande. Det är ofrånkomligt att man måste ställa frågan: ‘Så, vad tänkte ni er då? Hur ser det ut om 20 år?’

Jag ställer de frågorna till mig själv. Vad tänkte jag då? Hur ser det ut om 10 år?

Vet inte. Har inte en susning. Sans. Vett. Rim och Reson. Är dessa egenskaper fortfarande mina? Har de gått mig förlorade?

Jag fick en gång ett helt annat brev från en kvinna, hon skrev: ‘Gud upphör inte att förvåna, mer så för vart år som går.’ Hon var 87 år gammal. Mer så för vart år som går. Jag är ‘bara’ 50. 37 år av mera Gudsförvåning? På det vill jag tro. Gud tar hand om, visar sig, Gud kan bara bli mer förvånande. Så är det. Och i det får man väl – en dag som denna – be om nåden att få vara medmänniska snarare än ”medmänniska”. Tack. Amen.

5 comments

  1. Tack! Jag får också andnöd av kristna som anser sig finare än andra. På vad baserar man då sin tro? Jesus var ju inte den som dömde ut någon människa för att de hade ”fel” tro. ”Allt vad I viljen att människorna skola göra Eder det skolen I ock göra dem.” Det står inte att man bara ska behandla kristna väl och se ner på andra. Jesus var ju för övrigt jude, vilket många kristna tycks glömma bort.

    1. Ja, det diket finns – en sorts självgodhet som egentligen, inte alls, har med Jesu lära att göra. I det får man väl även fundera över sig själv och hur man själv bidrar till att upprätthålla det. På vilket sätt kan jag uppfattas så? I vilka sammanhang? Å andra sidan finns det många slentrianbilder med om hur troende ‘är’ som inte alls stämmer så det felar åt det hållet med.

  2. Jag tänker ofta på vad Nathan Söderblom lär ha sagt, nämligen att Gyud är före oss hos varje människa. Det finns ingen människa som är utan Gud. Gud har en relation till varje människa, om vi tror på Gud som Skaparen. Därför behöver vi inte dra några gränser alls, alla har vi det gemensamt att vi är just Medmänniskor. Några av oss har upptäckt att Gud har en relation till oss, andra har det inte (än). Det som förenar oss människor är att vi är medmänniskor. Att det finns många medmänniskor som är mer etiska, mer givmilda, mer vänliga än många av oss som kallar oss kristna, det märker man lätt. Det är bra och dessutom en utmaning till större medmänsklighet för oss kristna.

    1. Där tror jag du har helt rätt, om jag uppfattar dig korrekt, det vill säga att Gud verkar i och genom allt, helt oavsett vad vi själva har för uppfattning om saken. Men, är det inte just den hållningen som en icke-troende lätt kan uppfatta som självgod, det vill säga att man ‘prackar’ på dem en Gud som de faktiskt förnekar.

      Jag tänker rätt lite i det vardagliga på om en människa är troende eller inte – men kan se att min tro kan bli en stötesten och ibland ett hinder för människor som av olika anledningar inte ser på det där med troende människor som i grunden något positivt.

  3. Fenomenet att se kristna som bättre än andra – och implicit anta när man möter en människa man tycker är bra ”han/hon är nog kristen” – kanske är ett barnföddkristen-fenomen? Uppfödd i kyrkan (ssk i frikyrkan)-fenomen. Umgås nästan bara i sin kyrka, har mest bara kyrkliga vänner och det är definitivt bara de som är nära. Lär inte känna annat folk på djupet. Får aldrig riktigt erfara hur icke-kristna människor är, på riktigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s