Blomstertid

Unknown Som många andra har jag fastnat i TV-serien Breaking Bad (Netflix) och är snart redo för den sista säsongen. I ett av de tidigare avsnitten finns en scen där man besöker Georgia O’Keeffe museet i Santa Fe och jag har suttit och googlat lite på Georgia.

Lovingly Georgia – Brevboken med korrespondensen mellan henne och Anita Pollitzer har jag en kopia av och har tagit fram den ur bokhyllan för att läsa. Breven är från 1915 och framåt. Långa, innehållsrika brev, en del rätt vardagliga, den är kanske inte så intressant om man inte redan är ett fan av O’Keeffe – nu när jag läste om den fick det mig mest att tänka på hur sällan man skriver brev nuförtiden. Och på att man sällan sparar e-mails. Framtidens korrespondensböcker? Hur kommer de att se ut?

Bilderna är dock vackra – så i ett försök att försköna denna sida delar jag med mig. Grejen med dem när man ser dem på museum är att de är gigantiskt stora, som hon en gång sade: ”I decided that if I could paint that flower in a huge scale, you could not ignore its beauty.”

Unknown-1

Georgia_O_Keeffe_Blue_Flower_1918._Pastel_on_paper_mounted_on_cardboard_20_16_in._50.8_40.6_cm_._Georgia_O_Keeffe_Museum_Santa_Fe_New_Mexico_gift_of_The_Burnett_Foundation._Private_collection

images-2

Kommentera

