En länk

Återigen är frågan om förföljelser av kristna föremål för en av våra stora tidningars ledarssidor. Skickar bara en länk för att uppmärksamma.

”Jag tillhör själv inte Svenska kyrkan och är därför inte den bästa bedömaren av vad som ska prioriteras i dess inter­nationella verksamhet. I stället bör de många aktiva medlemmarna ställa sig frågorna: Är ni nöjda med sakernas tillstånd? Är prioriteringen den rätta? Tycker ni att denna stora, vördnadsvärda organisation tar sitt ansvar och med tillräckligt hög och passionerad röst skriker ut sin vrede mot behandlingen av trosfränder i  kristen­domens födelsetrakter?”

Läs hela Erik Helmerssons text här.

8 comments

  1. Tack för länken, man känner sig maktlös, vad ska man göra?
    Ärligt talat, så vet jag inte, hur man ska få gehör, hos vår kyrkas ledning om att ändra fokus och koncentrera sitt internationella arbete på stöd till förföljda kristna. Vad jag förstår av Paulus brev, så var omsorgen om de avlägsna kristna församlingarna en central uppgift för den tidiga kyrkan. Hur ska vi vända skutan till att ta ansvar för våra bröder och systrar?
    Måste vi använda andra kanaler än vår kyrka?

  2. Bra artikel och jag håller med honom om att SvK beter sig märkligt från officiellt håll. Hemskt att sekulärmedia ska gå före, men det är ju inte bättre att SvK inte följer efter åtminstone.

    1. Fast, det positiva i detta, är ju att han gör det som han säger. Erik Helmerson är ju kristen, förvisso konverterad till den katolska kyrkan, han var på Katharinastiftelsen en dag i höstas och de ord som jag minns tydligast är dessa, apropå konverteringen: ‘Jag har aldrig ångrat mig’. Kan man se det så här: Det är inte sekulärmedia som går före, det är en kristen som talar tydligt i det sammanhang som är hans? Det är inte hemskt, det är underbart! Att vara kyrka i det som man är, SvK helt ovidkommande, att vara kyrka är större. Ser du hur jag menar?

  3. Ja absolut, jag visste inget alls om skribentens tro, men det är ändå tråkigt att SvK är så mesigt i denna fråga, det är ju så ofarligt att kritisera Israel. Att skylla på en jude har ju alltid varit comme il faut. Kyrkan är förstås något annat och större än SvK så kyrkan reagerar ju! Vi gör ju det. Helmersson gör det. Såg ett reportage i Dagen från Anders Wejryds resa till Pakistan där kristna har det mycket svårt. Det är ju vackert så. Men har vi sett något liknande Kairos-dokument för de kristna i Pakistan?

    1. Jag läste också intervjun i Dagen och Wejryds inställning var ju lite också att Helmerson har fel – det vill säga att SvK visst arbetar mycket för förföljda kristna världen över. Kanske är det så, men då kan man ju ändå fundera över vilken bild som förmedlas – vad människor ser (som Helmerson som får stor spridning eftersom det är DN) och fundera kring varför man misslyckas i sin kommunikation. Men, men…

Kommentera

