Fastedag 2: Vem är det som prövar?

När det kommer till prövningens stund, trons kamp, är det lätt att tro att det är vi som prövar. Att trons kamp handlar om vår kamp. Men vem är det egentligen som kämpar?

‘Herren Gud ropade på mannen: ”Var är du?” ‘

Vem är det som söker? Gud. Vem är det som gömmer sig? Människan.

Varför är det lättare att leva som sökande än som funnen? Varför gömma sig före att stiga fram, att låta sig ske?

Är det inte detta som gör Jesus till den Sanna människan: ‘Att han böjde sig under Guds vilja.’

Gud kämpar. Vi behöver egentligen bara kapitulera, inte lägga oss i den kampen, ge upp alla föreställningar. ‘Min Gud, varför har du övergivit mig?’ När vi drivs till att ge upp alla våra egenhändigt skapade gudsbilder kommer Gud fylla det tomrum som uppstår. Och änglarna kommer att betjäna oss.

Välkommen till dopet.

”Anden drev honom ut i öknen, och han var i öknen fyrtio dagar och sattes på prov av Satan. Han levde bland de vilda djuren, och änglarna betjänade honom.”

Prövningens stund.
150490_10151389442937896_1435294065_n-2

6 comments

  1. Som funnen blir jag sedd och jag bär ju med mig så mycket ”skräp”. Så mycket otro och så många föreställningar om Gud. Tänk om vi bara kunde räta på oss, se Gud i ögonen och säga i tillit ”Här är jag”.

    1. Känner du till Eva Basch-Kåre? Även hon judinna som lät döpa sig. På något vis tror jag, trots allt, på den kyrkliga hemvisten. Att vara kristen är att vara Kyrka, sedan kan detta med ”att vara Kyrka” kanske te sig olika. Men är man väl döpt så kommer man inte undan. Man Är kyrka i det som man är.

  2. Jo, Eva blev först katolik och är numera svenskkyrklig. Ett vet jag, att utan kyrka skulle mitt kristna liv tyna bort.
    Men vad vet man, kanske är vi snart bara en liten undergroundsrörelse och det kanske kan utmejsla vad det egentligen handlar om att vara kyrka.

Kommentera

