Fasteord: Lydnad

Letade efter ett annat citat i morse som jag inte kunde hitta, men så när vi sågs i bokcirkeln så hittades det åt mig. Så här:

‘Enligt en populär åsikt är judendomen en religion som favoriserar Lagen framför kärleken. Det går inte att förneka att begreppet lag, halacha, är centralt i den judiska läran. Men det missuppfattas ofta och kopplas samman med något primitivt och oförsonligt. (…) Om pappa lärde mig något var det att judendomens lagar inte strävar efter att uppnå det man brukar lägga in i begreppet lag: lydnad. Avsikten är snarare att bygga ett rum av helighet kring livet. Utan ritualer blir vi inte bättre än djur, dömda att vegetera och överleva. Utan gränser blir vi vilsna i oss själva. Lagen gör oss till människor.’

Att bygga ett rum av helighet i vardagen, att helga livet. Det där fick mina tankar att gå till behovet av en helig ordning – som mina vägledande människor alltid återkommer till – inte för att Gud kräver det eller behöver det, men för att vi behöver dessa påminnelser för inte glömma bort möjligheten om vår egen helighet, att livet är helgat.

19303_10151232032852896_1401215673_n
Bilden är från Katarinaklostet i Sinai. Sådana skyltar borde finnas lite varstans, varför inte i tunnelbanan?

3 comments

  1. Att ha en regel för sitt andliga liv, är en stor hjälp, det är som ett staket, så att man håller sig på ”banan”. Det ger frihet, man behöver inte förhandla med sig själv utan man bara gör, följer sin regel och rutinerna blir en hjälp. Har haft min personliga levnadsregel, genomgången och uppdaterad årligen, i drygt 20 år nu och är tacksam för att jag leddes till den.

Kommentera

