FasteSöndag: Ät mig, Drick mig

Om man inte har någon kunskap alls om Kristendom och aldrig har besökt en kyrka och det första mötet med denna religion består av veckans evangelietext, hur skulle man tänka då?

‘Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. Liksom den levande Fadern har sänt mig och jag lever genom Fadern, skall också den som äter mig leva genom mig.’ Ett levande bröd. Kött och blod. Att äta Gud.

Det är onekligen en rätt märklig uppmaning. Ät Mitt kött och drick Mitt blod. Man skulle kunna få för sig att man hamnat i en kannibalistisk sekt – ett mer än udda beteende, riktigt avskräckande.

Googlade först bilder på Livets bröd för att se om det fanns några belysande bilder på detta tema, men nästan allt som kom upp var brödbak. Gud som limpa. Det är i sig inte en tokig Gudsbild men det känns lite ytligt att reducera Jesu ord till en metafor om Gud som ett bröd som mättar hunger. Googlade sedan på text och blev lite besviken där med.

‘Jag är Jesus. Mitt kött. Mitt blod. Ät det.’

Han säger faktiskt så. Det finns något i det som jag inte kommer åt. Och nu menar jag inte teologiska tankar kring transsubstantion. Det handlar om något annat. Väsensskilt.

Eftersom det firades Maria Bebådelsedag förra Söndagen utgår denna fastetid Söndagen på temat Kampen mot Ondskan. Ondska är ett annat sådant där svårt begrepp. Själv tror jag inte på ondska, den är inte på Riktigt, inte på det vis som Gud är på Riktigt, den är en chimär. Det är en rätt naiv inställning, jag vet.

Bland alla limpor som jag fann på Livets Bröd kom även denna bild upp. Den har verkligen ingenting att göra med Söndagens texter, men, bättre än en limpa i alla fall. images

4 comments

  1. Nog är ”ondskan” en realitet i denna värld, besegrad, men fullt verksam. I litanian (Ps 700:1) fastans vackra sjungna förbön, ber vi ”För alla synder, för lögn och vidskepelse, för allt ont, för djävulens grymhet och list, för pest och hungersnöd. för krig och världsbrand, för ondskans makter i himlarymderna, för uppror och splittring…….Bevara oss milde herre Gud.
    Nog är finns ondskan, det är bara att se sig omkring och uppamma alla krafter, att med vår Herre kämpa emot.

    1. Jag funderar mycket på det. Satan som reell kraft. Jag menar nog ändå att det onda på sitt sätt inte är lika verkligt som Gud, det kan alltid övervinnas, å andra sidan kan jag fundera en hel del på ökenberättelserna och deras kamp mot demonerna (både de inre och de yttre). Frågan är kanske om det onda kommer ur människan eller är en reell kraft.

  2. Jo, Gud vinner! Människan är förmögen till det mest bestialiska och till det goda, vi måste välja (5 Mos 30: 15-20) och till det kan fordras stort mod.
    Beträffande demonerna i ”öknen” så är de nog så verkliga för eremiten i hålan. Har ju inget med faktisk verklighet att göra. Finns det olika verkligheter? Jag tror nog det.

    1. Det där är en knepig fråga – om ondskan är människans eller om den är en verklighet utanför oss. Det var nog mer så jag menade – att Gud har vunnit, är verklig, och ondskan är inte ‘på riktigt’ den är av människan skapad. Men, jag vet inte. Och ja, det finns olika verkligheter.

Kommentera

