Fasteord: Ord som väcker hemlängtan

Jag vet inte riktigt hur de dagliga bibelorden väljs ut i min lilla fastebönebok. Här är dagens vers: ‘If you make my word your home, you will learn the truth and the truth will set you free.’ (Den svenska Bibel 2000 har samma vers som: ‘Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.’)

Att förbli i ett ord, att göra ett ord till sitt hem. Att känna sig hemma i ordet. Man kan lätt gå vilse i orden. Att hitta hem i ordet. En del ord väcker något i oss – vill bli till hem. Det är mitt nu, ordet, jag har kommit hem.

Annars letar jag bilder inför Palmsöndagen. Som denna.

jesus-donkey

2 comments

  1. Jag tänker på gårdagkvällen, när jag läser vad du skrivit. Jag deltar i en samtalsgrupp där vi jobbar med bibeltexter, och igår var det kommande söndags text vi läste. Vi lät texten tala till oss, och det är så skönt att hitta en fras eller ett ord i texten som talar till mig just precis i nuet, att vila i det och göra det till sitt hem.

Kommentera

