Palmsöndag: Fallet Jesus

bild Som ett tecken i tiden kan man kanske se det att Aftonbladet på Palmsöndagen har en hel bilaga, 16 sidor, om ‘Fallet Jesus – Historien om Påskveckan – därför måste superprofeten dö.’ Kunde inte låta bli att köpa kvällstidningen och har nu läst igenom hela bilagan, som är skriven ‘på plats’ som om reportern var där. En artikel för var dag denna vecka. En Passionsberättelse. Start idag:

‘Den skäggprydde mannen från Nasaret skapade rabalder när han red in här i stan på en åsna – men nu riskerar stjärnprofeten att gripas.

– Om han fortsätter så här kommer vi att behöva vidta åtgärder, säger en källa nära överstepräst Kajafas till Aftonbladet.’

I morgondagens text kan man läsa att templet utsatts för en attack – Tempel-ockupationen. Och så vidare. Bilagan kompletteras med små Q’n’A:s med personer som Lasaros (Vad säger du till folk som inte tror att det du berättar är sant?) och Petrus, ‘som pekas ut som en av Jesus lärjungar men som förnekar detta’. (Känner du honom?) Och så vidare.

Säga vad man säga vill men finner det lite intressant att Aftonbladet gör detta just nu. Vem har sagt att människor inte är intresserade av Kristen tro?

På sista sidan har man lagt in en jämförelse religionerna emellan – vem säger den Kristne, Muslimen, Juden, Hinduen, Ateisten att Jesus är. Där lär jag mig att det finns en gren inom Islam, Ahmadiyya, som tror, apropå Korsfästelsen, att Jesus inte alls dog på korset utan att han reste till Indien och dog som en gammal man i Kashmir. Detta var helt nytt för mig. Alltid lär man sig något.

9 comments

  1. Oj, det har jag helt missat. Så roligt! Som du skriver så visar det ju att det finns ett intresse för kristen tro vad folk än vill påstå.

    1. Ja, egentligen borde man ta reda på vilka tankarna var som ledde fram till denna. Jag tittade i själva bilagan och det är Aftonbladet som gjort den, det vill säga, det är en redaktionell produkt och inte en bilaga som man ibland får med tidningen. Ja, blev lite glad, så där.

  2. Kanske har dem fattat att vi kristna tar vår tro på allvar, att det centrala i kristendomen äger rum just nu, och att vi är rätt många som faktiskt är intresserade av kristen tro, glädjande!

    1. Ofta när mainstream media skriver om kristen tro är det så raljerande – utgångspunkten att vilka galningar som tror att människor kan gå på vatten. Eller så hamnar man i det rakt omvända – att bibeln är ett enda stort symbolspråk där berättelserna är metaforer för något annat. Nu läser jag en del Bibliska texter, och utläggningar av texter, men jag fann Aftonbladets grepp lite uppfriskande – att gestalta vad som hände, eller vad som står i Bibeln. Lite utflippat, kanske, men som intervjun med Lasaros där han säger: De sa till mig att jag dött på en söndag, och att det nu var torsdag. Jag kunde inte tro att det var sant.’ Varpå följdfrågan: Vad säger du till folk som inte tror att det är sant? Svar: De får tro vad de vill, men jag har väckts från de döda, det stämmer bra det.

      Antar att man inte kan låta bli att tro i det fallet. Jag vet inte, fann det uppfriskande.

  3. Det där med Kashmir såg jag i någon dokumentär. Fattade dock inte att det var en muslimsk version. Men i Koranen står väl uttryckligen att han inte dog på korset utan det var någon annan som dog, som människor trodde var han. En del menar att det är gnostiskt kristna texter som hittat vägen in i islam och Koranen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s