Stilla veckan: Den tysta dagen

Ibland kallas Stilla veckan för Stora veckan eller Tysta veckan, men jag hittar inte några svenska referenser till Onsdagen som den tysta dagen, förutom då kopplingen till dymmelonsdagen – att kyrkklockorna dämpas, blir tystare. På engelska, om man googlar Holy Week + the Silent Day får man ganska mycket.

Den tysta dagen i den sista veckan. Den fjärde dagen. Universumdagen då solen, månarna och stjärnorna gör entré. Den tysta dagen för att texterna om Jesu sista vecka inte berättar om denna dag – man tror att Jesus stannar i Betania, är tillsammans med sina vänner, en parentes dag, en dag då inget händer, då allting händer, i tystnad, bakom skynken vi inte kan se igenom. En förberedelsernas dag. Judas och översteprästerna förbereder gripandet, sveket, och över hela Jerusalem förbereds firandet av Seder, i tacksamhet över ett liv i frihet.

Tystnad kan vara öppnande, att tystna för att släppa fram, men även omvänt, att tystna för att visa sin makt och därmed tysta. Dig vill jag inte ha att göra med, lämna mig i fred. Det behöver inte vara medvetet.

Igår firades den Judiska Sedern med dess måltid som syftar till att gestalta uttåget ur Egypten, den är så symbolsprängd att varje tugga blir en del av den bibliska berättelsen. Att tugga i sig Bibeln. Kristna kan se nattvarden på samma vis, att tugga i sig Gud, men ändå, de gånger jag har firat Seder (vilket jag gjorde under mina nio år i USA) kommer tillbaka till mig. Att stänka salt vatten på örter, som tårar, att minnas, att fråga sig: Hur skiljer sig denna kväll (då vi äter bittra örter) från andra kvällar (då vi äter vilken grönsak som helst)? Att inse: Denna enda kväll är helt igenom avgörande.

Och så det femte vinglaset, man ska dricka ur fyra men ett femte hälls upp, det är profeten Elias mugg, kanske kommer Elia ikväll för att förebåda Messias ankomst. Han är väntad, glaset tyder på det. Så börjar man räkna Omer, att räkna ned dagarna till Shavout (Pingst) då Mose fick ta emot Guds Bud i Sinai. Ritualen är så grundlig att den är näst intill omöjlig att värja sig emot.

Vi är inte riktigt där än – the turning point ligger framför oss. Den tysta Dagen berättar för oss att vi är i förberedelse. Den kräver sin tystnad. Det tänkte jag på idag. Och på att Elias har namnsdag imorgon. Och på att allting redan skett. Hur verkliggör vi det?

Så nu till något helt annat, men ändå inte. Jag och väninnan har anmält oss till ett terränglopp och skulle ses och träna på Forsgrenska vid 17:00. Jag messade henne och sa att jag väntar i solen utanför, hade en bok med mig och tänkte i lugn och ro sitta i solen och läsa. Hamnade mitt i AIK:s supporterfest – en mobb av svartklädda människor, en del rätt överölkonsumerade, såg en ganska ung man spy i en soptunna medan andra skanderande: Vi Hatar DIF!, flankerade av poliser.

På löpbandet kör jag blandade låtar och när denna kom upp hörde jag något, så spelade jag den igen och igen. Det är The Smiths. The boy with the thorn in his side. Jag vet att taggen i sidan oftast förknippas med Paulus, men ju mer jag lyssnade var det som om Jesus sjöng om Judas för mig. ‘Bakom hatet finns ett mördande begär efter kärlek´ (min lite slarviga översättning). Kärlek som tas emot vill liv, om den avfärdas blir den till hat, men det är ett hat som i grunden mest av allt hatar sig själv. Att hata sig själv för att man inte förmår älska. Men bakom hatet finns något annat, ett kärleksbegär. Som kan bli mördande. En del människor längtar så starkt efter kärlek att de mördar den för att de inte står ut i sin outhärdliga längtan. Det sker också helt omedvetet.

Det var som ett tecken. Ett bra tecken. Och om vi inte tror på Honom nu, just idag, Nu, kommer vi någonsin?

‘The boy with the thorn in his side,
behind the hatred lies a murderous desire for love

How can they look into my eyes and still they don’t believe me?

And if they don’t believe me now, will they ever believe me?

Läs hela texten här:

Länk till videon Här.

Kommentera

