Påsktid: Den åttonde dagen & Änglar

Det finns en säkert en mening med att jag inte hann återkomma till den Åttonde dagen på den åttonde dagen, det blev en påminnelse om att det är en dag som inte ska skrivas om utan levas i.

Men så här: Det finns en tanke inom den Judiska traditionen där den Åttonde dagen är viktig som kontrast, motbild, till de sju. Sju är Skapelsens dagar, de representerar ordning, en vecka, en tydlig ram för tid och rum. Perfektion, på sitt vis, i detta tid och rum. Men det finns en dag till, som inte hör till denna värld, som ligger bortom, den åttonde dagen, siffran åtta, som symboliserar det som är bortom tid och rum, det oändliga, det eviga, som ibland bryter sig igenom tiden i form av mirakel eller uppenbarelse. I den judiska traditionen ska omskärelsen ske på den Åttonde Dagen, dels för att barnet då hunnit vara med och fira en Sabbat men även, menar vissa, som ett tecken på barnets förbund med detta som är bortom tid och rum. En liggande åtta är även den matematiska symbolen för evighet. Ur det perspektivet blev det lite vackert att tänka mig att Jesus Uppstod på den Åttonde dagen.

bild Jag har tagit fram Anselm Gruns PåskTidsbönebok som handlar om att leva i Uppståndelsen. Det är sju veckors daglig läsning där veckorna bär teman som: Mary of Magdala, In the School of Thomas, Waiting for the Spirit, med det övergripande temat att ta emot Anden, och att låta Anden ske i oss. Man kan tycka att det är enkelt, men det finns, inom varje människa, det som hindrar Andens verk. Fåfänga, Högmod, Girighet, Frosseri (etcetera). Att stanna kvar i sitt mörker, att vara i sin synd, är enkelt, vi kan förbli där vi är. Att gå ut i ljuset, att leva i uppståndelsens ljus, kan man behöva hjälp med. Boken påminner mig om den Judiska Omer-räkningen som sker i tiden mellan Pesach och Shavout – dagarna då det Judiska folket irrade i öknen med Moses och som avslutas vid Sinai Berg där Mose möter Gud och får ta emot Guds plan. Att förbereda sig och öppna sig för Guds plan, Andens födelse och pånyttfödelse. Så börjar ånyo en förberedelsetid.

Jag ska inte trötta ut er kära läsare med dagliga uppdateringar från denna PåskTidsläsning av Anselm Grun men avslutar med ett citat från dagen läsning: First Week of Easter: Celebrating the resurrection, Monday: The angel of the Resurrection.

‘Angels are terrifying, says Rainer Maria Rilke. Through angels, another reality enters our lives, the reality of God. And this reality is not only fascinating, it is always terrifying, a reality that can shake us to the core. There is nothing cute or harmless about angels. Resurrection is a mighty event. The tomb is broken open and all that was rigid and set in death within, now begins to move. The word ‘phobeo’ (used in the Greek text) means not just ‘to fear’, to be ‘frightened’ but also ‘to put to flight’, to ‘flee’. Whoever is frightened by the angel of the Lord in this way cannot but move; they cannot just stay as they are, they cannot remain a spectator.

Angles, according to theology, are created realities.’

Tyckte om det. Den positiva aspekten av att fly, varje gång vi flyr har ett från … och ett till …

Och så dagens uppmaning:

‘When an angel steps in to our life, then we encounter the Resurrection, our tomb is opened up and the stone that obstructs us is rolled away. (…) Listen to the Angel talking to you! Turn around from the many voices that would seem to suggest that there is nothing new under the sun! You, too, can experience the improbable, the unpredictable – the miracle of the Resurrection.’

Välsignad Uppståndelsetid!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s