Andliga övningar

Vad behöver man för att hålla liv i tron, för att förhindra att den slocknar, dör ut. Tänkte på det när jag läste bloggen Stillsam, och kopierar del av inlägget här:

”Tacksam för förslag på tre saker som behöver ändras, åtgärdas eller ske för att Svenska kyrkan ska få nytt liv! Ett fördjupat och helgat liv i Kristus….

Själv förordar jag att vi sluter oss samman i en slags tredje orden och förpliktigar oss ömsesidigt över grupptillhörighetsgränser och olika fromhetsriktningar:

Daglig bön
Mera bibelstudium oxh teologiska samtal
Regelbundet mässfirande”

Hela inlägget Här.

Påminns om det som kommit upp i den mån jag själv sökt andlig vägledning, vilket antagligen är för sällan, egentligen skulle man ha en andlig vägledare som man träffar med viss regelbundenhet. Nåväl, behovet av en helig ordning lyfts alltid fram, och så de 5 B:na (Brödet, Bönen, Bibeln, Bikten och Brödraskapet – och det sista ordet tolkar jag då mer i termer av Syskonskapet, gemenskapen, kontexten). De räcker rätt långt, de där B:na.

Ska ha sommarledigt nu vilket innebär att jag förhoppningsvis kommer att vara en del i Östgötaland. Jag är datoruppkopplad även där – det är svårt att komma ifrån när man arbetar i enskild firma mot flera olika uppdragsgivare – däremot har jag tagit bort både mail och facebook från mobilen och bestämt mig för att stämma av mail en gång om dagen under semestern från datorn, inte ideligen.

Det säger sig själv, egentligen, att den där uppkopplade verkligheten får konsekvenser, och den senaste månaden har jag arbetat med en ‘Handbok för hälsosamma arbetsplatser’ som lyfte fram, bland annat, riskerna med det gränslösa arbetet. Visst är det bra att man med teknikens hjälp kan jobba hemma ibland, men betyder det också att man måste svara på mail utanför arbetstid från hemmet, bara för att man kan? Det var en artikel om det i Svenskan idag, Här, ‘åtta av 10 vill slippa kolla mejlen i helgen’. Där tillhör jag majoriteten. Istället för att pilla på mobilen när man står i kön på affären kan man ju be, till exempel, tyst välsigna sina medköende, sjunga inom sig I min Gud har jag funnit styrka, eller bara andas djupt ned i magen och tänka sig att man andas in det Gudomliga.

8 comments

  1. Jag ansluter mig omgående till denna tredje orden. Säg till när vi startar 😉
    (Fast det har vi ju redan gjort)

  2. Jag håller absolut med om de tre punkterna. Har själv försökt bidra inte minst genom en samtalsgrupp kring tro, och jag märker att det finns ett enormt behov hos människor av att ventilera sina tankar och funderingar kring tron, kyrkan, Bibeln, Gud osv.

  3. Fader vår/Vår fader morgon och kväll är ett större steg än jag själv inser. Vi använder den ofta som inledning eller avslutning vid gemensamma planeringsstunder. Den både öppnar och samlar och försonar.
    Torsdag kväll efter mässan försöker vi sitta en timme och läsa gångna söndagens Ev – Ep – GT (ibland kommer vi inte längre än till evangeliet) men de eftertankar som Anden ger. Får vi inga fortsätter vi med nästa årgång för innevarande vecka. Det brukar räcka och bli över för en timmes gemensam eftertanke. En sådan eftertanke kan man ordna med någon/några som man lämnar mässan med om inte församlingen vill ordna.

Kommentera

