Ring klocka, ring

Försöker förstå de starka känslor som väcks av Visby Domkyrkas beslut att ringa i kyrkklockorna under morgondagen för att manifestera ‘allas lika värde.’ Text om klockringningen finns här, och det är väl egentligen kommentarerna som fick mig att fundera.

Rubriken i KT är lite missvisande –’Klockringning mot nazistmöte i Visby’ – det är inte den formuleringen som används i texten. Klockorna handlar istället om att ’markera fara när främlingsfientlighet och människohat breder ut sig’ och om att ’jubla över alla de goda krafter som förenas i manifestation för allas lika värde.’ En petitess kanske, men ändå, det står inte att klockorna ringer mot någon, inte uttryckligen i alla fall, vilket en del av kommentarerna tycks läsa in.

Jag är heller inte helt säker på om det är korrekt att säga att ’Inte sedan 30-talet har alla människors rätt och värde varit så ifrågasatt som idag,’ men kanske är det så.

Finner detta svårt att förhålla sig till. Jag kan förstå de som ser något opportunistiskt i hela tilltaget men samtidigt finns det en väl en rätt stor poäng i tanken att inte bara sitta tyst, att markera, och i kyrkan gör man det med sina medel – kyrkklockorna. Jag googlade förresten på klockringning för att få en tydligare bild av vad det är som gäller – i.e. hur kyrkklockorna får användas – men hittade ingen heltäckande information.

Man kan i detta även fundera kring veckans Jesusord – vad de betyder – från kommande söndag – när Han säger: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.” Veckans texter finns Här.

Förresten åkte jag tåg igår och då brukar jag passa på att köpa någon lättläst pocketbok. Det blev Stefan Einhorns Stenträdet denna gång och som förord till boken har han valt ett citat av Christopher Dawson som på sitt sätt också passade in i tankebanorna. ‘Så snart som människor beslutar att alla medel är tillåtna för att bekämpa en ond, då blir deras godhet omöjlig att skilja från den ondska de gav sig ut för att förstöra.’

4 comments

  1. Det är något som skaver i detta med kyrkklockor som protestaktion.
    Kan inte komma ifrån att det görs för att hänga på en trend, visa på ett engagemang som kanske inte riktigt genomsyrar organisationen. Dessutom, vem har rätt att störa ett opinionsmöte som har tillstånd av polisen?
    Gudstjänst som medel för protest känns fel.
    Apropå kyrkklockor och krigsfara, det ju en viss skillnad på krigshot och politiska möten.
    Det håller inte, att hävda att kyrkklockor har används, för att varna för fara, idag har vi så många andra informationsvägar, som är bättre för det ändamålet.

    1. Jag tror inte ens, om man nu ska vara petig, och endast efter min rätt snabba google-sökning att kyrkklockorna används direkt för att varna för krigsfara det var mer ett sätt att just, som du säger, informera. Man använde kyrkklockor ibland i informationssyfte – men det hade inte, om jag förstår det rätt, någon koppling till kristen tro eller teologi. Det finns andra ‘sekulära’ bruk av kyrkklockor genom tiderna – men då just för att det saknades andra informationskanaler.

      1. Jag fattar inget. Varför detta uppror mot klockringning vid fara? Så har kyrkklockor visst fungerat och gör så än idag. I Jukkasjärvi kyrka finns instruktion för hur man ringar vid fara, krig och örlog. Jag tycker som du att detta är ett utmärkt sätt att använda kyrkans resurser och jag tycker människovärdet är i stor fara idag. Nu sorteras Downs-barn bort redan i moderlivet. Så praktiskt, inga kostnader för gaskamrar! ”Dödshjälp” diskuteras för fullt i Europa. Med skattefinansierad välfärd kommer utmaningen att inte tumma på alla människors rätt att leva för att ge skattelättnader för de lyckliga som har goda inkomster och ännu är friska och arbetsföra.

Kommentera

