Högbrunnen

bild 3bild 5Tänkte på detta. Att det i Medevi inte är kyrkan mitt i byn utan Högbrunnen. Utan den skulle Medevi inte ha de hus som finns, ingen kyrka, inte resten av Brunnsområdet, om det inte vore för vattnet, källan, som en gång i tiden, för 340 år sedan, ‘upptäcktes’ så skulle ingenting av detta vara.

bild 4 Jag går till Högbrunnen dagligen och tar mitt glas vatten. Smakar det gott? Hm, mycket järn. Vet inte. Är det gott? Gör det gott? Tycker om det. Räcker det? Vet inte. Dricker. Så får man se vart det leder.

Det finns fler källor än Högbrunnen i Medevi, bara ett stenkast därifrån ligger Amiralskällan bild 2, och kamrerskällan, men de är igenkorkade. I sommar har vi målarkurser i Medevi, barnen håller till i Amiralskällan.

unnamed Jag ägnade tid under eftermiddagen med att gå med röjsågen runt Amiralskällan, meterhöga nässlor är ingenting för barn, de höll för öronen, jag hade öronskydd. Medevi blir lite så för mig, här förvandlas jag till en jack-of-all-trades, jag kan tycka om det, möjligheterna är många.

Hur jag och min släkt fick detta arv – Medevi Brunn – att förvalta är en lång historia, mitt engagemang är på ideell basis, jag försöker vara i det som ges, och eftersom jag får bestämma sjöng vi psalm 303 i morse på morgonbönen idag. Det finns en väg…

… den börjar här, den börjar nu,
var än den går, den går till Gud.

Imorgon 08:00 blir det psalm 246. Varmt välkomna!

Kommentera

