Namnbruk

Som en petitess eller (parentes) i världsliga sammanhang, men ändå. Hur man titulerar personer, män och kvinnor, säger någonting. Män blir till efternamn, kvinnor förnamn. Socialdemokratiska partiets första kvinnliga ordförande blev Mona med hela folket, hennes efterträdare känner vi som Juholt, Lövdén. Så kan vi hoppas på Margot.

Kanske är jag bara för gammal, men jag undrar över det där bruket. Att kvinnor med makt görs till förnamn, män efternamn, vilka signaler det sänder? Reinfeldt är inte Fredrik, han är Reinfeldt.

Jag antar att Svenska kyrkan har funderat annorlunda kring detta när de väljer att använda titeln Ärkebiskop Antje (här) , men funderar över det. Ärkebiskopen innan titulerades inte som ÄB Anders, utan som ÄB Wejryd. Varför inte ÄB Jackelen?

9 comments

    1. Fast jag undrar om det där är en generationsgrej – jag uppfattar ju det där förnamnsbruket som förminskande -och att det på något vis ‘reducerar’ men andra kanske inte gör det. Jag vet faktiskt inte.

      1. Det finns en aspekt till – från det andra hållet. Det började här (uttalat) med biskop Bertil Gärtner, han var biskop Bertil därför att man ville markera levande relation. Med övriga fick det gärna vara formellt eller t.o.m. distanserat. Men det är vanskligt att sätta det i system, kan kanske få motsatt effekt om det uppfattas just som det för inte så länge sedan var tänkt. Det räcker med för- och efternamn så länge man inte är bekant.
        PS Kan det t.o.m. ligga mer eller mindre rätt i mun? Alliterationen blev/blir (Björn) en poäng i sig. Såväl Wejryds som Jackelens förnamn inleds öppet. Andersnamnet har ju faktiskt ett slut. Antje, tydligen lågtyskt/holländskt för Anna. Biskop Jackelen har mer kontur, tycker jag.

      2. Tack för den informationen. Ja, det finns den aspekten – att det blir mindre distanserat – men tänker att det också genom tiderna markerat andra saker, som inom sjukvården där man talar om ‘syster Anna’ men doktor Johansson. Tänker mig att om man nu ska vara så formell att man använder en titel som i princip görs synonym med namnet – vilket i sig markerar en viss formalitet – så blir det märkligt att bara använda förnamnet, men, jag tänker bara högt här och fick för mig att det oftast handlar om kvinnor (Kungen och Silvia, är ett annat exempel). Jag tycker att Biskop Jackelen har mera pondus (som något positivt då) och att det även tyder på någon sorts respekt som jag då tycker är positiv.

  1. Att bara använda förnamnet kan väl också anknyta till att det är dopnamnen som är de viktiga kyrkliga sammanhang, inte familjenamnet. Det är heller inte så dumt att distansera sig från från världsliga statusmarkeringar som ”titel-efternamn”. Men då ska det vara konsekvent för att ge någon effekt.

  2. Det är rätt vanligt att omnämna biskopar med biskop plus förnamn. Att jag skriver ”biskop Bonnier” är nog mest för att det allitererar så fint. Att katolikernas biskop konsekvent är ”biskop Anders” (utgår från att det är vad han bett om, misstänker att företrädaren var mer känd vid efternamn) kan säkert spela in men jag misstänker att övergången på något sätt ligger i tiden.

    Men visst är det störande hur vi använder förnamn om kvinnor och efternamn om män. Försöker komma runt det, oftast genom att använda efternamn om människor jag inte känner. Faller säkert ibland i fällan ändå.

  3. Detta inlägg var ett misstag förstod jag i efterhand – jag funderade på det där med manligt och kvinnligt och att det är mer respektfullt med efternamn ÄB Wejryd, och undrade varför det blev ÄB Antje, men det verkar vara lite hur som beroende på stift och helt utan baktankarn.

    1. Jag tänkte lite som att man säger Mona och Gudrun, och alla vet vilka man talar om, men Löfven och Reinfeldt, och att det finns en sorts baktanke i det, att kvinnorna tas ned i makt, förutsatt då att man upplever ett efternamn som mer stringent. Fast, i efterhand tror jag att jag helt var ute och cyklade.

Kommentera

