Psalmval: Det finns en väg #303

Bläddrar i psalmboken och tycker om det. Att välja psalmer. Kommer på mig och inser att det finns en brist i det, att jag ägnar mig åt psalmboken enkom för att psalmvalet faller på mig, jag borde göra detta varje dag, ägna en bit av kvällen till att fundera ihop någon sorts ordning inför morgondagen, psalm, läsning, psalm, men jag gör inte det.

Idag på morgonbönen i Medevi kyrka var valen ändå rätt enkla, vi sjöng psalm 181 och 231 – det har ingenting med kyrkoåret att göra – mina kusiner är här, båda med sina ganska nya barn, hemmahörande i Los Angeles, så jag ville välja något som de skulle känna igen, melodimässigt då. Säkerligen helt ‘fel’ anledning bakom ett psalmval men det är ju ofta så att morgonbönen här i Medevi, när det inte är konfirmationsläger, blir till ‘familjeangelägenhet’ och dessutom är mitt 13-månaders kusinbarn som var i kyrkan idag min namne. Eva Carolina.

Imorgon är det sista dagen på detta års brunnssäsong och jag börjar se fram mot en höst. Innan dess är det morgondagens Gudstjänst och även där känns psalmvalen rätt givna, givet Jesu evangelieord, det är Söndag. 565, Gå varsamt, min Kristen, 303 Det finns en väg, och …

Själv tror jag att vi ofta missförstår Jesu ord om bredd och trängdhet, som om det är antingen eller, det ena på bekostnad av det andra, när det handlar om det radikalt omvända, samma, vägen är på en gång bred och trång. Både och, inte antingen eller, och däri ligger vår utmaning. Gud är där vi är. Och, där de andra är. Alla är på väg, var och en på sitt sätt, ibland behöver vi bredare diken än våra medvandrare, det är som det är, men målet är samma i detta ‘all-encompassing’ Nu.

Det finns en väg till himmelen,
en väg till Guds Jerusalem,
den börjar här, den börjar Nu,
var än den går, den går Till Gud.

8 comments

  1. Att välja psalm efter att vi känner igen melodin tillsammans är ett utmärkt sätt att skapa gemenskap i en enkel andakt – vi vågar sjunga tillsammans även utan musikerstöd!

  2. Finns det något värre än när en gudstjänstledare har valt en ovanlig psalm, med svår melodi, bara för att den passar teologiskt? Förtvivlat försöker man hänga med i noterna och tappar budskapet i psalmen och brassar organisten dessutom på med många stämmor så är man snabbt vilse.
    Gudstjänstpsalmer ska vara bekanta, dvs använda så ofta att många kan dem. Då blir det gemensamma psalmsjungandet till bön. Allra bäst är det med de psalmer man kan utantill, inte helt fel att ha gått i skolan på 50-talet då man var tvungen att lära sig en hel del psalmer utantill!

    1. Ja, det borde kanske vara så enkelt. Kommer på mig själv varje gång jag sitter med psalmboken och inser vilken skatt det är. Det var en intressant artikel i Kyrkans tidning om psalmer – och om att skriva psalmer – och om hur många människor tar till sig psalmer även om de själva beskriver sig som inte troende. Jag upplever dessutom att jag inte direkt har en vacker sångröst och då blir ju igenkänningen dessutom än viktigare. Tack för din kommentar.

  3. Psalmboken (brukad) är den bästa av alla ”trosläror”.
    Bibeln upplevd har någon kallat den.
    Rekommenderas för användande morgon och kväll, en psalm läst, ger ofta en ny insikt.
    Owe Wikström har berättat, att han hade svårt med Bibelläsning och bön när han var svårt sjuk, det som hjälpte honom då var, några enkla psalmverser som fanns där i hans minne och kom fram sas av sig självt, när han behövde dem.
    Och så detta, man kan vakna med en psalm i ”ringande” i huvudet, det behöver inte vara en man sjungit nyss, det är min erfarenhet att då ska man fördjupa sig i den psalmen, så kan den bära ett ”Gudstilltal”.
    P.S. Håller verkligen med dig, vilken skatt vi har i vår svenska psalmbok! D.S.

  4. Kan känna igen det där med Wikström och jag har alltid haft en viss förkärlek för andaktsböcker med morgon och kvällsbön – Tidegärden är på sätt och vis så men också rätt svår att ta till sig. Psallmbokens bönebok för fyra veckor tittar jag ofta i

  5. Tips: Verbum gav ut en bönbok med fast ordning morgon och kväll för hela kyrkoåret: ”Den dagliga andakten” (1990), finns nog bara på antikvariat, Bokbörsen har ex t.ex.
    Uppställd enligt nedan:
    – Sv Ps
    – Psaltarpsalm
    – Morgon el. aftonbön (2 för varje dag, alltså 14 st att välja mellan)
    – Bibelläsning, 2 texter/ dag att välja av
    – Fader vår
    – Bön (av kända bedjare, ekumenisk och internationell)
    – Fader vår
    – Välsignelsen
    – Löftesord
    – Sv Ps
    Rekommenderas varmt, hjälp att bevara ordningen!

    1. Jag tror på sådant, och behöver det, hjälp att bevara ordningen. Just nu läser jag Stinissens dag för dag bok, men det är mera meditativa att tänka på inför dagen texter, inte andakt. Det är en skillnad där, som jag fick syn på i din kommentar. Bra. Tack.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s