Andliga Förvaltare

Jag är ingen religös lyssnare av Sommarprat men lyssnade om ett program som jag först hörde delar av då jag körde sonen till Hallsberg i somras. Det var Kjell Westö som sommarpratade. I Expressens recension av programmet, och kanske var detta en insikt som slog recensenten, eller så är det en självklarhet, en kliché, men klichéer uppstår ju för att de någonstans bär förmågan att falla igenom, kanske för att de bär en sanning som kan vara så löjligt svår att ta till sig att man måste avfärda dem som klichéer.

‘Man når inte andra människor genom att framhålla hur förträfflig man är, utan genom att visa upp sina tillkortakommanden. Kjell Westö kommer lyssnaren nära, och låter oss lära känna honom.’

Självklarhet? Kanske. Kliché? Kanske. Sanning? Jag tror det.

Har varit och sett Nadja Hortons Radio Dance på Parkteatern i Vitabergsparken. Det är lite samma sak. Hur når man andra människor? Jag tror inte att det är hennes strategi att nå andra människor, målet är kanske snarare någonstans att nå sig själv, att försöka vara sann, hela berättelsen handlar om det, att söka den plats där man får vara den som man är ämnad att vara. I sanning. I dansen. I skrivandet. Där, uppkopplad.

Det där fick mig att tänka på Jesus i templet, han som inte är en lärd man, men som talar med en auktoritet som får folket att lyssna. Som talar ur den erfarenhet som är hans, Guds son, han talar aldrig om sin förträfflighet – skickar inga pressmeddelanden om sina egna påhittade framgångar – han bara är, den som han är ämnad att vara och som han av nödvändighet måste vara. Vad det säger oss är kanske olika, jag hör:

Den erfarenheten är den enda viktiga. Någon vill oss. Vi är ämnade. Var och en av oss på något outgrundligt vis. Det är värt att förvalta. Tror att det är det som Westö, Horton handlar om. Apropå att finna andligt mod, att förvalta den ande som tagit boning inom oss.

Kommentera

