Tro Är Liv

Söndagens tema är Tro och Liv – och man kan fundera på det där lilla ordet Tro, vad det betyder, vad det är. Att tro, vara troende. Ofta kanske man tänker på ordet tro som ett verb – något man tror – jag tror – men lika ofta kanske man ser det som ett substantiv – något man får, tar emot. Att växa i tro, är det människa eller Gud som är den agerande i den meningen? Är det människans uppgift att växa i tro eller är det något som Gud gör i oss, när vi ställer oss till Guds förfogande?

Jag kan tycka om och känna igen mig i tanken med tro som tillit – att växa i tro är en process där tilliten långsamt tar över – att lita på att Gud är och bär, mer och mer så. Samtidigt handlar ju tro också om något annat. Om att tro på något, rent specifikt då. Själv funderar jag på om man över huvudtaget skulle kunna tro på Gud om Gud inte fanns, det vill säga att Gud är själva förutsättningen för att en människa ska kunna komma till tro, och inte då som en tankekonstruktion utan något reellt. Jag vet ateister eller icke-troende som menar att Gud har människor hittat på, och det är förstås också ett förhållningssätt, även om det i mina ögon innebär en sorts grandios människosyn. Skulle ‘jag’ ha hittat på detta? Det finns inte på kartan. Men det är antagligen en insikt man gör endast när man i någon mån redan ‘har’ tro.

Livet, hur det levs, kan man fundera kring när man läser helgens texter. Vad man tror, och vad man gör. Glappet mellan det man säger och det som man gör. Jesus talar om sin tids religiösa ledare, fast det där glappet är vi väl alla lite till mans benägna att hamna i. Det är väl inte helt enkelt heller att särskåda sina ord och sina handlingar, det är lätt att komma upp med ursäkter. Allt har sin tid.

Fast den mening som slog mig mest då jag läste texterna i morse var en annan. Apropå Tro och Liv så kan man även hävda att Tro Är Liv – utan Gud blir livet liksom förstummat, olevt, inte på riktigt. Den här lilla meningen från Psaltartexten kan man läsa som en bön.

‘Dölj inte ditt ansikte för mig, då blir jag lik dem som lagts i graven.’

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s