Att gå Sin väg

Apropå predikan. Jag vet inte vad som ligger bakom och känner inte den här prästen men länkar till en berörande text, till en avskedspredikan hållen förra Söndagen av en präst som dagen efter avkragade sig själv, som meddelande domkapitlet sin önskan att ”på egen begäran förklaras obehörig att utöva ämbetet.”

Berättelsen, eller liknelsen, om Omelas är väl det som på sitt vis gör ondast att se sig själv i. Men, det är en annan mening som krokar in sig i mig. ”Det finns många sätt att gå sin väg.” Läs hela texten Här.

Man kan läsa den olika. Att GÅ sin väg. Som i att lämna, det finns något negativt i det, att dra, men man kan likväl läsa den omvänt, att gå SIN väg, det finns positivt i det, som en minsta gemensamma nämnare, SIN väg, Tron på att Gud förser oss med en väg och insikten om att Den vägen är det viktigaste. Att våga tro på det.

Apropå Friheten i Kristus då. Morgondagens tema.

13 comments

  1. Hade han missat varför han är präst? Eller hade han just insett meningen med det kristna livet? Bra att han förmår göra skillnad. Tråkigt att det inte tycktes smärta mer att säga nej till kallelsen till tjänsten för Guds liv. Ser inte att det finns många skäl för att avstå denna behörighet som ändå är en droppe i havet. Kanske för misströstande personer som återfallit efter åtminstone ett par offentllga botgöringstillfällen. I grunden tror jag inte att en präst kan avkraga sig själv. Det är som att försöka göra sitt dop ogjort.

    1. Jag läste inte in så mycket i texten – eller predikan – förutom att jag fann den intressant. Har en viss fascination för människor som tydligt väljer väg – och funderade mer när jag läste den på hur man ofta ser som nederlag att Gå sin väg men att det också kan vara det omvända. Inser att mitt sätt att läsa texten inte tog in tankar kring kallelse i det större – hur man ser på kallelse, och hur tjänsten inför Gud kan se väldigt olika ut. Jag blev på liknande vis fascinerad av Eskils Francks bok – som delvis är samma tema – även om det från den korta text som jag länkar till naturligtvis inte går att få en tydlig förklaring till bakgrunden. Däremot tror jag alltid att när en präst gör en sådan offentlig vägändring så skapar det mycket funderingar. Det är ju en sak att avsluta sin anställning som präst, man kan ju verka som präst på många vis, och en annan att helt sonika lämna kyrkan, vilket jag förstod denna text som. I det har jag väl en stark känsla av respekt för de som väljer att ge upp – om man vill se det så – eller som jag då kanske väljer att se det de som inte kan kompromissa om sin tro.

  2. Jag förstår inte heller riktigt hans avhopp. Det är viktigt att göra skillnad, tycker jag mig förstå är hans budskap. Och han kanske tycker att stora delar av Svenska Kyrkan gör fel, men då måste väl han själv kunna göra större skillnad i kyrkan, tänker jag, än utanför. Men det är bara mina tankar.

    1. Jag hade inte så djupa tankar med länken, förutom då att jag fann den delningsvärd. Som jag skrev i svaret till Jonas så var mina tankar mer kring respekt – och att jag kan känna respekt för de som når punkter där de inte kan kompromissa om sin tro, då de måste välja. Just den punkten kan fascinera mig – att hamna där, att gå vidare. Men, visst har du rätt i att denna predikan inte ger så mycket av bakgrund till vad som jag antar måste ha varit ett väldigt svårt beslut.

  3. En bra text om att gå ”sin” väg är Luk 4:24-30, efter att Jesus predikat första gången i Nazarets synagoga och alla i synagogan blev ursinniga och drev honom ut ur staden, för att störta ner honom från berget, står det: ”Men han gick rakt igenom folkhopen och fortsatte sin väg.”
    Om man är säker på sin väg, vart man ska, då kan man gå rakt igenom folkhopen (andras tyckande och tänkande) men inte ifrån något utan till!

    1. En underbar text som jag alltid älskat. Kan kopplas till denna : ” Längst därinne tyckte jag mig se fyra varelser. De såg ut så här: de hade mänsklig gestalt, 6men var och en av dem hade fyra ansikten och fyra vingar. Deras ben var raka, fötterna liknade tjurklövar och glänste som blank koppar. Under vingarna hade de människohänder åt fyra håll. Alla fyra hade ansikten och vingar. Deras vingar vidrörde varandra. De kunde gå utan att vända sig, var och en gick rakt fram. ” Hes 1:5-8

  4. Tillägg: Alice i Underlandet precis när hon träffar Cheshirekatten:

    – “Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?”
    – “Det beror på vart du vill komma” svarade katten.
    – “Det spelar inte så stor roll…”, sa Alice.
    – ”Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar”, sa katten.

    – “…så länge som jag kommer någonstans”, fortsatte Alice.
    – “Åh, det kommer du att göra”, sa katten, “bara du går tillräckligt långt”.

  5. Det där är en underbar konversation. Tack för den. Tankar kring detta fick mig att leta fram en ‘helgonlegend’ som jag ska skriva ett helt eget inlägg om, lite senare idag när jag har mera tid. Tack för det citatet in the meantime.

  6. Givetvis är en sådan avskedspredikan inte fullständigt ärlig utan bara det han ansåg att han kunde säga offentligt. Omöjlig att dra slutsatser av, IMHO.

    Jag tycker inte Le Guins text passar så bra i sammanhanget. Den handlar inte bara om att gå sin väg utan om ett samhälle där det lidande barnet är förutsättningen för alla andras lycka. Det är därför man accepterar det… sen finns det de som inte gör det. Jag ser inte att denna botten finns i sammanhanget, så jag tycker han använder texten lite avigt, men men. ”Those who walk away from Omelas” är Le Guin när hon är som allra bäst.

    1. Jag har inte läst Le Guin.

      När jag läser din kommentar tänker jag att det är så det är på vår jord – många lidande på andra platser för att ‘vi’ i ‘väst’ ska kunna få ha det som vi har det, leva i den överflöd som är vår.

Kommentera

