Valafton: Medmänniskor

Tittar på den sista debatten även om jag röstade redan i fredags och kommer inte ändra min röst i sista stund. Lite mätt på valrörelse kan man bli så här på aftonen inför, och då kan man konfunderas över saker som att Expressens valbevakning numera inbegriper Modeexpertens getingbetyg.

Dålig passform, Löfven. Kragen hade varit stiligare om den varit stärkt, Sjöstedt. Lyckträff, Jimmie Åkesson.

Man kan även roa sig med att ta del av hur kändisar röstar. Det här var en jag hajade till inför, jag har inte stött på denna variant av kreativt tänkande tidigare. ”Moderaterna. Jag anser att äkta solidaritet och medmänsklighet är att avstå personliga bidragshöjningar till förmån för välfärden.”

Så kan man tydligen också resonera.

Mycket av valrörelsens slutspurt har handlat om regeringsbildning och taktik – är en röst på F! bortslängd eller är den det som kan ge en röd-grön-mörkröd-rosa regering ‘majoritet’, ett sätt att marginalisera SD? Jag vet inte. Däremot ser jag det som väljarförakt när en högt uppsatt LO-ämbetsman uttalar sig från Sveavägen 68 med ord som ‘en röst på F! är en röst på Reinfeldt.’ Tror inte att det är så som Socialdemokraterna kommer att undvika att göra sitt antagligen sämsta val någonsin, snarare tvärtom.

F! ser ut att klara 4% spärren och V får runt 8% av rösterna, då sträcker Löfven ut en hand till … Folkpartiet? Man kan man fundera på hur Löfven kommer agera efter valnatten, och det kommer vi sinom tid få reda på.

Så kan man också roa sig med att läsa hur internationell media rapporterar kring valet. Sverige, vars regering lotsat landet genom en finansiell kris som ödelade många Europeiska länder, med urstarka finanser, ökad sysselsättning, ökad tillväxt, röstar bort sin regering. Well, this is Sweden. The Economist, här. Eller New York Times, apropå invandring, men samma slutsats. Här. Well, this is Sweden. Det annorlunda landet.

I kyrkoåret sammanfaller Valdagen med diakonins dag, tema: Medmänniskan. Hur ska man rösta som kristen? På Kristdemokraterna som säger sig företräda kristna värderinger, eller mer vänster, som säger sig företräda de svaga?

Så här lyder episteln:

‘Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er. Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: ‘Min är hämnden, jag skall utkräva den’, säger Herren. Men ‘är din fiende hungrig, ge honom att äta; är han törstig, ge honom att dricka. Då samlar du glödande kol på hans huvud.’ Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.’

Det är också ett val.

Kommentera

