Bemärkelsedagar

Jag har en liten Namesday Book som är en populariserad helgonkalender och idag är det Hildegaard av Bingens dag. Vi har kvar det i vår namnsdagslängd – Hildegard har namnsdag idag även om det namnet känns på nedgång. Idag är även the Feast of the stigmata of St. Francis, Franciskus och händelserna på berget La Verna.

På stigen upp längs berget finns inbäddat i grönska ett litet kapell som heter the chapel of the birds som uppfördes för att det sägs att när Franciskus och hans bröder gick upp på berget, som han fick som gåva av en landägare, visade fåglarna vägen, kvittrade en riktning. Datinggod skriver om denna festdag:

‘On this feast day, I invite all people — Franciscans and others alike — to look within, see how each of us does or does not bear the marks of Christ in our thoughts, words, and deeds. Perhaps we won’t receive the marks of Christ in the form of five wounds, but we could certainly — and should certainly — make visible the presence of Christ in every other way.’ Hela inlägget här.

250px-Giotto_-_Sankt_Franciskus_stigmatisering
Det är dessutom min födelsedag idag och detta kan jag tycka om, apropå riktning, apropå att vara omgärdad, omhuldad. Förförra söndagen, den 7 sept, var min mors dödsdag (2008), eller om man så vill, hennes himmelska födelsedag. Och på söndag, den 21 sept, är min fars himmelska födelsedag (1998). Så min jordiska födelsedag mitt emellan. Så symmetriskt att det bara måste finnas en mening i det.

One comment

Kommentera

