Försyndelser

bildSå ska liken i garderoben plockas fram. Dagens löpsedel (Expressen) fick mig att fundera.

Det handlar om kulturminister Alice Bah Kuhnkes ‘okända förflutna’ och vad ska man kalla det – ungdomsförsyndelser? Trafikbrotten är alltså två hastighetsböter, knarket handlar om att hon vid två tillfällen när hon var yngre prövat marijuana och utvikningsbilderna relaterar till några bilder i en ungdomstidning där hon fotograferats med bar överkropp – dock skyler hon brösten med händerna. Inget av detta kan väl sägas vara allt för graverande – men det är det sista ordet jag funderar kring. I det Okända Förflutna finns även – håll i er – Gudstron.

Det där är lite intressant, hur det klumpas ihop, Knarket, Trafikbrotten, Utviket och Gudstron.

Gudstron är förresten inte något i hennes okända förflutna – utan något högst verkligt än idag. Nu tror jag inte att man per automatik blir en bättre människa om man har en Gudstro, men omvänt, att Gudstro är något direkt negativt, eller suspekt, köper jag inte heller.

För övrigt kan jag finna det mer anmärkningsvärt att ABK endast varit medlem av Miljöpartier i tre dagar innan hon blir utnämnd till minister – snacka om kometkarriär – även om hon säger sig ha varit nära miljöpartiet i många år. I Kyrkomötet representerade hon POSK fram till 2010 och enligt medieuppgifter var hon medlem av Muf när hon var yngre. Jag kan i och för sig se det som något positivt att politiken rekryterar utifrån – men funderar på hur partiarbetarna ser det.

4 comments

  1. Ja, visst är det märkligt att man klumpar ihop gudstro med s.k. ungdomssynder!
    Det är ett underbetyg för oss troende, varför förmår vi inte fylla begreppet med positivt innehåll.
    Att meditera över: Hur lever jag ett trovärdigt liv och hur ger jag vidare det jag har fått som gåva? (Matt 10:8b)

    1. Som om Gudstro är något direkt suspekt, fast jag uppfattar att det, generellt sätt, blir mer accepterat och att många människor är nyfikna på Gudstro snarare än avfärdande men det är bara en personlig reflektion. Bra citat att ha som bön och meditationsämne. Framför allt det där med trovärdigt är något som jag är väldigt känslig för – både i mig själv och andra.

    1. Tycker ändå att det blir mindre så, det vill säga att tro blir mer accepterat. Men det är märkligt och kanske ett tidens tecken att Gudstro räknas in bland det som kan uppfattas som suspekt om en människa.

Kommentera

