Tacksägelsedag

En av mina absoluta favoritpsalmer är Tacksägelsedagens ‘Kom inför Herren med tacksamhet gamla och unga’. Den sjungs inte så ofta under kyrkoåret och jag tycker om den mest för att den var en av min mors favoritpsalmer som jag tog över. Vi sjöng den på hennes begravning, och jag minns att jag funderade på hur passande den är som begravningspsalm men när en äldre människa dör fungerar den riktigt bra. Tacksamhet över livet, över det som var, över det som är, över Guds närvaro i våra liv och död. Hela psalmen kan man läsa här.

Jag är inte en sådan där person som för tacksamhetsdagbok – skriver ned tre saker varje kväll som skett under dagen att vara tacksam för. Det sägs att sådant hjälper en att bli mer av en tacksamhetsmänniska, man växer i vardaglig tacksamhet, och när jag tänker på det så skulle jag nog rätt lätt kunna komma på flera saker varje dag som jag faktiskt är tacksam över, från det lilla till det större.

Satt imorse under den lilla enskilda morgonandakten och läste kommande söndags texter. Det finns en instruktion i episteltexten som jag funderar kring och som känns värd att ta med sig denna vecka: ‘Låt allt vad ni gör i ord eller handling ske i herren Jesu namn och tacka Gud fadern genom honom.’

2 comments

  1. Det lär finnas forskning som visar att det att vara dag tänka ut några saker att vara tacksam för har god effekt på psykiskt välbefinnande. Motsatsen, tänker jag, är väl då att älta svårigheter och oförrätter. Tacksamhetsbön till Gud har säkert samma effekt, även ifall det inte finns någon som lyssnar.

    Just formen ”tacksamhetsdagbok” har jag aldrig hört talas om. Tack för tipset! Ska kanske testa.

    1. För att vara helt ärlig är jag en sådan där person som ofta ser saker, vill testa, kanske börjar men sedan har jag svårt att hålla ut. Men, visst handlar det om att ändra sitt tankesätt, att se det positiva, det man har att vara tacksam över.

Kommentera

