Går fredspriset till Påven?

Igår kväll när jag satt och skrev en uppföljning av tankar kring Gudstjänst kollapsade datorn. Har en bärbar hemma och det började med att den blinkade av och på, och stängde av sig själv. Jag fick aldrig igång den igen. Den är från 2009 och i datorår rätt gammal – dessutom väger den drygt tre kilo vilket bärbara datorer gjorde på den tiden. Jag tvivlar på att det ens är värt att lämna in den på lagning.

Nåväl. När jag i morse satt och tittade på oddsen inför litteraturpristagaren kunde i alla fall en av vadslagningsbyråerna rapportera att oddsen på Modiano sjunkit markant under morgontimmarna och så var det visst för några år sedan med. Man får undra om det läcker.

I Googlandet efter dessa bettingsiter råkade jag få upp oddsen för Nobels Fredspris – jag har inte läst eller sett så mycket om spekulationerna kring detta men noterade att lägst odds på denna specifika site hade Påven Franciskus. Tyckte om det. Kunde inte hitta så många artiklar om det, men här är en länk till en dansk tidning om Påvens chanser att få priset. Andra potentiella fredspristagare, enligt spelbolaget då, är Snowdon och Malala. Inte helt fel det heller. Imorgon vet vi.

3 comments

  1. Ja, låt oss be för påven, en värdig fredspristagare vore det, en Franciskus för vår tid! Någon har kallat Katolska kyrkan för världens största fredsrörelse och det ligger något i det. Visst människor är som de är, men de som tar sin tro på allvar skapar fred.
    Apropå tacksägelsepsalmer, så kan man undra över att det bara finns en enda under rubriken Tacksägelsedagen i psalmboken, men Ps 23 är ju en klassiker, ”Tack gode Gud för allt som finns…” som vanligt broder Frans tar i ordentligt!

    1. Ja, Solsången är definitivt något att sjunga på söndag. Vem vet, den kanske dyker upp.

      Om Franciskus skulle få Fredspriset, vilket jag kan vara lite tveksam till med tanke på hans relativt korta gärning, man skulle kunna vänta ett tag, får mig att tänka på när Obama fick det, och hur hans stora Kario-tal väckte sådana förhoppningar som inte infirats.

      Å andra sidan, om Franciskus får det är han ju en människa som inte kommer acceptera det i sitt eget namn, han kommer ge äran till Kyrkan, eller till Kristi kropp, så på så vis är det lite häftigt, nästan som att Jesus får Nobelpriset, inte posthumt, men genom de människor som lever genom Honom. Hoppas det inte lät för konstigt, tror du ser hur jag menar.

      Oavsett, att han är en sådan låg-oddsare är otroligt positivt för den kristna kyrkan.

Kommentera

