Talande stenar

images I söndagens texter återfinns de där kända Jesusorden: ”Jag säger er att om de tiger kommer stenarna att ropa.” Jesus riktar orden till några fariséer i folkmassan när de ber honom att tysta ned lärjungarnas lovsång. Det är en rätt fin bild, den av stenar som talar.

Försökte hitta någon illustration av detta med talande stenar men det mesta som kom upp var bilder av diverse stenar med olika inskriptioner, som den här. Jag är inte helt förtjust i den typen av uttryck men man får ta det som kommer. Som en sten som väcks till liv, hur skulle man egentligen kunna avbilda det?

Tänkte ta helg nu. Veckans texter finns Här.

5 comments

    1. Det är sant, att kyrkan kallar oss, ropar oss till sig, i sina beståndsdelar och enskilda stenar, men det blir, på sitt vis ändå en metafor. Jag funderade på mer konkreta bilder av stenar som talar. Stenhjärtat som får liv, vilket i sig är en metafor för frälsningen. Hur ser det ut? Jag vet inte.

    1. Intressant bild. Jag tänker mig att man kan se den från radikalt olika perspektiv – att kasta sten när orden inte räcker till, på något vis negativt då, att ta till våld, men också som en konsekvens av att lovsången tystnar. Om vi slutar lovsjunga kommer ilskan fram. Det finns säkerligen andra perspektiv med.

Kommentera

