Heja Frälsis!

Om jag tar ut ett bankomatkvitto i slutet av månaden med saldo så ser jag där raden Frälsning -xxx kronor bland minusposterna på Ica, Pressbyrån och diverse annat. Jag kan le åt det uttaget, frälsning minus x antal kronor i månaden, fast vad det visar är att jag är månadsgivare till Frälsningsarmén som bankens utskrift förkortar.

Man kan ha synpunkter på Frälsningsarmén och deras ståndpunkt i diverse frågor men det finns samtidigt något ubergenuint över dem. Jag ser det, fler ser det, i det är jag inte förvånad över att denna organisation hamnar i topp bland ideella insamlare, upp 26% i insamlade medel mellan 2012 och 2013, på sjätte plats bland insamlingsorganisationer förra året och före storheter som SOS-Barnbyar, Svenska kyrkan, Greenpeace, etc. Dagen har en artikel om detta, läs den här.

Svenska kyrkan, Sveriges i särklass största medlemsorganisation, uppvisar en ökning i insamlande medel om 2%, vilket förläner en jumboplats, 17:de plats av 20.

Man ska inte dra för stora växlar men jag var en gång månadsgivare till Svenska kyrkans Internationella arbete, jag avslutade det givandet då det kom för många signaler om kyrklig frossa, kyrkoherdelöner, fastemiddagen i Stadshuset, det finns fler exempel, inget följs upp. Faktum är: Jag kom till en punkt då jag inte ville ge pengar till Svenska kyrkan, jag ger hellre annorstädes.

Apropå att vara genuin, äkta, att vilja vara givande, så inbillar jag mig att det finns en poäng även i att Frälsningsarmén hamnar sist på listan över ‘Så mycket tjänar cheferna på välgörenhetsorganisationerna’, långt efter Svenska kyrkan. Listan finns här. Heja Frälsis!, eller något sådant, vill jag utropa.

One comment

Kommentera

