Äktenskapsmäkleri

I Debatt i veckan debatterades TV-serien ‘Gift vid första ögonkastet.’ Det är alltså en realityserie där olika singlar med hjälp av en expertpanel finner sin livspartner. Speciellt med programmet är att paren som panelen sätter ihop träffas första gången på sitt bröllop. Bröllop som en första date. Sedan lever de tillsammans som gifta i trettio dagar efter vilka de bestämmer sig. Jag antar att de efter det antingen skiljer sig eller fortsätter att leva tillsammans efter det att kamerorna slutar rulla.

Jag har inte sett pilotavsnittet som finns på SVT Play men när jag hörde talas om idén kändes det rätt främmande, varför gifta sig som start på en relation? Man skulle ju lika gärna kunna ha gjort det omvänt att de matchade paren fick umgås i 30 dagar för att sedan bestämma sig? Däremot hade jag lite svårt för de som i Debatt jämställde serien med arrangerade mot-sin vilja äktenskap och såg en återgång till arrangerade äktenskap. Det är ju ändå en viss skillnad att ställa sig till en panels förfogande och be om ett arrangemang än att tvingas in i det. Har väl till viss del ändrat åsikt, och kan instämma i det som DN:s Amanda Björkman skriver idag.

‘SVT borde ställa sig frågan vad de förmedlar med programmet. Att arrangerade äktenskap är kul och spexigt, bara de som är inblandade heter Bert och Ellen? Hade till exempel programmet blivit av om deltagarna i  stället var svenskar med rötter i  Mellan­östern? Att SVT så aningslöst väljer att romantisera en företeelse som för många unga svenskar är en fråga om ofrihet – ibland på liv och död – kan inte beskrivas som annat än smaklöst.’ Läs hela texten Här.

Vad jag också funderar på är vad Äktenskapet är, synen på det, och om man som troende har en annan syn på det än en sekulär människa. Nu är inte äktenskap ett sakrament i vår Lutherska kyrka men det förvånar mig ändå att det i den expertpanel som matchar ihop paren ingår en präst, förutom då en psykolog, samtalsterapeut och en beteendevetare. Att psykologer och beteendevetare ställer upp på detta som kanske kan liknas vid ett gigantiskt experiment eller jippo är väl en sak, men att en präst gör det känns mer tveksamt. Jag vet inte, men att jag upplever att kyrkan på något vis borde ha en annan inställning till äktenskapet än att medverka i program som detta. Kanske är jag helt ute och cyklar. Vad tycker ni?

11 comments

  1. Men varför tror du att man som präst ställer sig till förfogande? Jag gick in på kyrkans hemsida och läste lite om vigsel och där står, till exempel, att prästen alltid har vigselsamtal med paret innan vigsel vilket jag antar frångås i detta fall, eller att prästen har vigselsamtal separat med de som ska gifta sig. Konstigt, är det.

  2. Det är synnerligen sorgligt att licens-TV i jakten efter tittarsiffrorna sträcker sig så lågt. Och en präst som ställer upp på medverkan här måste vara en riktig linslus som tror att all publicitet är bra publicitet.

  3. Jag funderade på det där och igen vad äktenskapet står för i den kristna tron, eller inom den Svenska kyrkan. Om man läser Vigselgudstjänstordningen så är det svårt att se att den passar som vigsel i dessa fall – att lova att älska varandra i nöd och lust – det blir konstigt eftersom dessa TV-äktenskap egentligen endast vill ge en annan ingång till en relation, de ska ju efter 30 dagar ta ställning till om de vill fortsätta att vara gifta. Tänker mig att prästen ändå på något vis måste ha uppfattat det som att han/hon hade något att tillägga eller komma med – men jag finner det svårt att förstå. Igen, att en psykolog tar på sig att mäkla samman människor för blindäktenskap är ändå lite förståeligt – om inte annat kan man ju se det som ett experiment, rent psykologiskt då, men om man utgår från att äktenskapet har någon sorts andlig dimension har jag svårt att se att man skulle ställa upp på detta. När man googlar programmet får man upp en länk till Huvudstadsbladet där det står – och jag antar att programmet kan synas i Finland – Äktenskapsreality upprör Biskopen. Tyvärr kan jag inte läsa artikeln för den är spärrad men skulle vara intressant att höra hur man inom Svenska kyrkan ser på detta sätt att förfara med äktenskapet. Min spontana reaktion var ju att det är att förytliga något. Man får se om det skrivs mer om det när programmet börjar visas.

    1. Svenska kyrkan torde knappast ha någon synpunkt på denna sak heller. Det är omöjligt att få svar på frågan: ”Vad tror Svenska kyrkan?” Hon kan inte svara. Saken lämnas åt prästen. Därför kan svaren bli så olika. Praktiskt? Nej, otroget.

  4. Tanken om att mannen och kvinnan skulle kunna ha en gemensam skapare och en gemensam nyckel att finna varandra pånytt får inte så mycket plats i TV-showerna. Jag kan tänka att kunskapen om att jag är älskad oavsett vad min partner säger (och gör) ger ett nytt värde till hela relationen. Rollfördelningen i den heliga familjen tål att meditera över många gånger.

    1. Och det var kanske detta programs bestående värde, i alla fall för mig, att det fick mig att fundera på äktenskapet och dess ‘helighet.’ Att jag blev så störd över programidén och att en präst medverkar säger kanske mer om mig än om något annat men är ok med det.

Kommentera

