5 comments

  1. Tack för en fantastisk bild, den är fascinerande! Inte så lätt att tolka. Som kristna har vi kanske en annan tolkningsram än vad han med sin djupa insikt i de judiska skrifterna hade?
    Det skulle man behöva fördjupa sig mer i tänker jag. Tycker mycket om bilden!

  2. Jag tycker om det där tudelade ansiktet.

    Det är någonting med Chagalls bibelmålningar, många av hans GT målningar har ju dessutom korsfästelsen som motiv. Läste någonstans att för honom var Jesus arketypen för den lidande juden, och det är något som stannade kvar. En annan vinkel på Jesus.

    1. Ja, Chagall är fantastisk som evangelist! Han sa så om Jesus i filmen om honom på Chagall-muséet i Nice och i texterna kring triptyken som han målade när han blivit besviken på ryska revolutionen.

      Älskar denna bild, tack! Jag är en sådan stolle som älskar Domssöndagen.

      1. Jag ska läsa mer om Chagall och hans tro – jag har egentligen inte mycket kunskap förutom då att jag brukar googlar honom på kyrkoårsteman. Håller med om Domsöndagen – den bär en sådan öppning.

Kommentera

