Julkort

Det är inte helt enkelt att hitta julkort med Kristusmotiv om man är på jakt efter dem. På de stora varuhusen som Åhléns eller i bokaffärer som Akademibokhandeln finns förvisso mängder av julkort men den heliga familjen tycks inte vara ett motiv i tiden. UNICEF brukade ha något julkort med krubbmotiv i sitt sortiment för några år sedan men det verkar ha utgått.

Funderade på det där med julkortsmotiv efter att ha hört på morgon TV, där etikettexperten uttalade sig, att det kan uppfattas som negativt om man skickar julkort med religiösa motiv till människor som inte är religiösa. Man vet ju inte om personen i fråga tror på Gud, är Kristen, eller tar illa upp. Jag har lite svårt att följa sådana resonemang. Jag tror inte på Tomten men för den sakens skull slår jag inte bakut om jag får en julhälsning med ett tomtemotiv.

Det efterfrågades också, i morgonTV då, en bra översättning av Engelskans ‘Season Greetings’ men det var ingen som lyckas komma på något passande. Säsongshälsningar? Låter inte så festligt. Själv fick jag förra året ett kort vid Juletid med hälsningen: ‘Happy Solstice Day!’ vilket är ett sätt att komma undan problemet, om man nu uppfattar det som ett problem.

Nåväl, i den mån jag skickar julhälsningar brukar jag leta fram religiösa motiv. I Stockholm har till exempel Katolsk Bokhandel ofta vackra julkort. Ett annat ställe är museum shoppar, i en sådan fann jag detta kort för några år sedan. Det är Rafaels målning av den Heliga Familjen, och så till vänster Elisabeth och Johannes Döparen. Det får bli ett av årets julhälsningar.

Så går vi in i Adventstid.

2 comments

  1. Fåneriet med Season’s Greetings hoppas jag slippa i Sverige, blir nog inte aktuellt här eftersom ordet Jul inte handlar om Kristus på samma sätt som Christmas. Lustig tanke det där från etikettsexperten, jag brukar få kristna jul – och påskkort från min muslimska brevvän i Hebron, hon får detsamma av mig. Har aldrig fattat att jag var oartig och hon har taktfullt nog inget sagt om saken;)

Kommentera

