Adventstid: Dag 2

Rätt ofta hör man att ordet advent betyder väntan, men det gör det inte. Det betyder ankomst. Det kan man fundera över. Den första ankomsten, den andra, tredje, fjärde, sedan den stora ankomsten.

Kristus gäckar tid på så vis, det har redan skett, det sker, det kommer att ske. Missar vi den första ankomsten får vi chans i nästa – det är kanske det som är Nådens År – Kristus är den ständigt återkommande. Den ankommande, som det kommer an på.

I engelskan används ordet advent i det vardagliga på ett mer osäkrat vis för att tala om möjligheter – in the advent of snow, we need to change the tires. Så inte Kristus. The advent of Christ förutsätter på sitt vis the Advent of Christ. Det är betryggande.

Befinner mig i Medeviland för några dagar. Det tar inte så lång tid att komma hit. Tåg till Hallsberg, 1,20 timme, där brukar jag hyra bil, sedan 50 minuter, jag kör långsamt. Ändå är det en större omställelse än 2,5 timmar, på ett bra vis, att byta perspektiv. Jag brukar göra det när jag har haft ansträngande perioder, inte för att fly krav, men för att varva ned och, förhoppningsvis, få bättre perspektiv på ‘krav.’ Vad behöver man egentligen? Det är också en faste tanke.

Har lyssnat på radion de senaste timmarna. Helt oavsett var man står i det politiska spektrat tror jag inte att Löfdén väljer rätt taktik när han genskjuter ‘problemet’ till oppositionen och ber dem att ta sitt ansvar och samarbeta. Som om det var oppositionens fel att han inte får igenom sin budget, det är att skylla ifrån sig, och på tal om att vara blocköverskridande, ser han inte att han ‘cementerade’ blocken när han släppte in Mp i Regeringen och gav sina eftergifter till V?

Man kan se det på olika vis. Jag hoppas på en motståndskraftig Allians, en opposition, om inte annat så av den enkla anledningen att om de etablerade partierna går samman och lämnar oppositionen till SD, ja, då kommer SD växa.

Kokar soppa nu. På frostlupna potatisar och en av sommarens negligerade purjolökar.

4 comments

    1. Eftersom jag är på landet tänker jag på hur tyst det är här – ute, inga bilar, men även ingen att prata med. Kom att tänka på en bok om en kvinna som bosatte sig på landet och sökte tystnaden – flera månader. Att fasta från ljud. Fast jag kan inte låta bli att ha radion på…

      Detsamma till dig!

  1. Det parlamentariska läget är lite hopplöst. Vi har som tre politiska block nu, med djupa vallgravar emellan. Och att något av dessa tre grupperingar skulle få egen majoritet är oerhört osannolikt.
    Således måste det simmas över en vallgrav. Annars kan vi ha det såhär i årtionden.
    Men insikten om detta verkar dålig, man verkar tro att det ska gå att bedriva gammeldags blockpolitik fortfarande, men det gör det inte. Den som simmar över en vallgrav (MP? FP?) kommer dock att straffas med svekdebatter och väljarflykt.
    Så läget är värre än man först kan tro. Det måste bli sämre, mycket sämre, innan det blir bättre och SD kan blåsas upp även av den kommande oordningen, likaväl som av att utgöra ensam opposition om det blir en bred samlingsregering. Jag tror det är så det kommer att bli, om tre till fyra extraval och med SD på 21 %.

  2. Det är väl den stora risken med en samlingsregering (M/S då) att det riskerar att göra SD till det stora oppositionspartiet vilket antagligen skulle lyfta deras siffror. Som stående utanför, men radiolyssnande, blir man ju rätt trött på alltsammans men håller med. Jag tror att läget efter nyvalet mycket väl kan komma att bli värre än nu.

Kommentera

