Adventstid: Dag 3

bild (2)Solen tittade fram idag, en rätt blek variant som avslöjade frosttäckta grenar och gjorde vackert. Det var först när jag var ute och gick i eftermiddags som jag insåg hur mycket jag saknat det där solljuset – det solfattiga november sätter sina spår. Mörkret blir svårare att hantera med åren.

Njöt av ljuset, men rätt snart satte solen fart ned över fälten. Å andra sidan kan jag se månen nu, den är nästan full, och stjärnor, när jag ser ut genom fönstret.

Fortsätter att radiolyssna på budgetkrisen. Spontant känns det som fel väg med nyval, risken är väl rätt överhängande att SD blir ännu större, och att ‘problemet’ skjuts på framtiden. Ansvar är ett återkommande ord i rapporteringen, tror att den person som intervjuades i Studio 1 apropå att ‘ta ansvar’ och som uttryckte sin trötthet, som menade att alla dessa anklagelser om att inte ta ansvar egentligen bara är omskrivningar – att ‘ta ansvar blir lika med tyck som oss,’ har en poäng, någonstans blir det härskarteknik.

Den som lever får se.

Jesus säger, på Söndag: ‘Tecken ska visa sig i solen och månen och stjärnorna.’ I söndags sa han: ‘Mitt rike hör inte till denna världen.’

Det är någonting annat att förhålla sig till, så här i Adventstid.

Kommentera

