Adventstid #11: Bered en väg

Vet inte om det bara handlar om de sammanhang jag råkar hamna i men det slog mig hur kommande söndags tema – eller för den delen hela Adventstiden – Bered en väg – i samtida betraktelser ofta landar i att bereda en väg för Gud (inte Herren) in i våra liv, in i våra hjärtan, in i mitt liv, mitt hjärta.

Det är kanske inte fel att tänka så, men samtidigt blir det lätt egocentriskt, som ett förhöjande av det personliga salighetsprojektet, och det är väl inte det som kristen tro vill handla om?

Mission har blivit ett svårt ord. Ändå, ‘Bered en väg’ är en missionsuppmaning, Gud säger: ‘gå ut och gör till lärjungar, bered en väg, våga vara vägröjare för det som du har fått, tro på det.’

Ur det perspektivet blir det på något märkligt vis både förmätet och högmodigt att fokusera ‘Bered en väg’ på Guds väg till oss, som om Gud inte klarar av det på egen hand, som om Han inte vore större och redan har funnit sin väg in i oss, som om vi inte stretar mot, allt för att undvika.

Jag var i mässa i adventstid i veckan och betraktelsen ägnades åt att berätta för oss trogna veckomässbesökare om de frågor som tonåringar ställer till en präst när en gymnasieklass kommer på besök. Ungdomarna känner något, berättade prästen, en längtan, och är alls inte negativa till ord om andlighet och längtan, det tycktes förvåna prästen, och om det berättade han/hon, under veckomässan, det blev som om prästen på så vis inte bara sökte bekräftelse för sin egen del, men också ville bekräfta oss, veckomässan, dess viktighet, genom att ge oss erfarenheten av ungdomar som inte är negativa till Gudslängtan. Det blev helt igenom fel.

Jag undrar: Berättade prästen på samma vis för de Gudslängtande tonåringarna om veckomässan, vad de mässfirande längtar efter? Bjöd hon/han in dem?

Bered en väg. Mission. Alls inte enkelt.

Jag blev lite inspirerad att skriva detta inlägg genom en annan text. Himmelskt Söndagsgodis. Den finns här.

Bered en väg. Psalm 303. Det finns en väg.

4 comments

  1. Bra att göra något åt beredningsordet som tycks ha verkat åt fel håll. När det gäller undervisning finns det alternativ nära till hands på nätet, tack för tips. Men vad göra med besvikelserna? Vem bryr sig om mina elitistiska förväntningar? Viktigast var väl att ungdomarna fick möta en präst som lät sig överraskas av deras intresse? Viktigast, tänker jag, att Anden kan använda även sådana försök till eftertanke för att rannsaka oss!

    1. Det är bra att bli påmind när man uppfattas som elitistisk – kan se att jag säkerligen rätt ofta riskerar att hamna där. Ändå kan man ställa sig frågan hur det kommer sig att förväntningar på predikan/betraktelsen nästan per automatik uppfattas som en viss elitism idag. Eller så är jag bara känslig.

      Håller med dig om det viktiga i att prästen bemötte ungdomarna där de var – men undrar om det i sig var värt att predika över? På en veckomässa där det vecka efter vecka är ungefär samma grupp, kanske ett tiotal, och där man nog kan förvänta sig att de flesta är rätt kyrkovana och bekännande kristna. Jag uppfattade det som att inte tas på allvar, eller som att ens tro inte tas på allvar. Drar kanske för stora växlar,

  2. ”Elitismen” kan bero av att trons innersida verkligen bara kan tas emot. Ingen rättighet som kan krävas. Något speciellt med en som tycks se mer än jag kan. Den gamla förväntan att predikanten ska förkunna Guds Ord kanske ändå står sig.. Jag tror att varje Bibelläsning ger något åt var och en så länge inte läsaren direkt bestrider det som läses.

    1. Det år intressant, det där. Personligen kan jag tycka att det går i vågor – men jag stör mig absolut på när predikan/förkunnelsen blir kåseri, som att man vill att det ska vara mer – eller när jag uppfattar det som att prästen inte tror på det han/hon säger. En präst sade en gång till mig att man kan lära sig mycket av det som man stör sig på, och det finns en sanning i det. Själv tänker jag mig elitism även som att vara ogin gentemot andra tolkningar, min väg är den rätta, och det är verkligen inte positivt. Jag ska vara på min vakt gentemot det.

Kommentera

