Adventstid #15: Julklappar

bildTänkte på den där etikettexperten igen, hon som menade att man inte ska skicka religiösa julkort till människor om man inte vet om de delar ens religiösa övertygelse. Jag skickar inte så många julkort längre, däremot brukar jag göra julpresenter av religiösa knick-knacks, ofta inköpta på resor. Som dessa ljusknippen från Jerusalem, eller radband.

Från Egypten har jag tagit hem små oljeampuller – välsignad klosterolja – jag har ibland tagit dem med mig till människor som är sjuka, som helande olja.

Min erfarenhet är att det flesta, oavsett tro, tar till sig, och finner en sorts omsorg i det, ett hopp. Ett år gav jag min bror The Book – kommer ni ihåg den? – det var en fotobok över Nya Testamentet. Han kontrade med Richard Dawkins The God Illusion.

Människor är olika. När jag var nyfrälst läste jag rätt mycket av den ateistiska litteraturen, Dawkins då, men även Bertrand Russels essäsamling ‘Why I am not a Christian’ och Onfrays ‘Handbok för ateister’ och annat som jag just nu inte minns.

Jag blev inte övertygad. Jag är övertygad.

4 comments

  1. ‘Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.’

  2. Det med ”att veta” finns på så många plan, kunskap, erfarenhet, uppenbarelse och insikt tänker jag ligger i begreppet, och då är mitt vetande sas bara mitt och ingen kan ta det från mig.
    Min längtan har hittat sitt svar.
    Paulus är en god lärare i detta ämne, i Gal 1:12 skriver han: ”Jag har inte fått det från någon människa, ingen har lärt mig det, jag har fått det genom en uppenbarelse av Jesus Kristus.”

    1. För människor som har en tro är det nog rätt självklart att tro, hur paradoxalt det än kan låta, handlar om kunskap. Att växa i tro. Att växa i sanning. Håller med, ingen kan ta det ifrån en. Det blir en så djupt rotad sanning. Människor som inte har en tro, eller som är negativa till tro, finner det otroligt provocerande. Deras förlust, tänker jag.

Kommentera

