Advent #17: Bibelutmaning

2015 ska bli Bibelns år och Svenska Bibelsällskapet lanserar en bibelutmaning. Man kan läsa om den i Dagen här.

Jag letade på Bibelsällskapets hemsida om man kunde ladda ned Bibelläsningsplanen, men hittade den inte. Spontant tycker jag det är en bra ide, kanske inte för att det kommer få så många nya att upptäcka Bibeln för första gången men för att sådana utmaningar kan betyda att några återupptäcker Bibeln.

Jag har haft en tendens att bli lat när det kommer till Bibeln. Läser veckans texter inför Söndagen, och slår rätt ofta upp läsningarna för att se var vi befinner oss, det är inte alltid helt tydligt om man bara läser Evangelieboken, men jag lever inte med Bibelläsning dagligen. Tror det är en brist. Så, jag antar utmaningen.

10 comments

    1. Tack. I Bengts kommentar finns en länk till antautmaningen där man kan anmäla sig. Då kan man, tror jag, få Bibeltexterna direkt i telefonen via en app. Smart och enkelt även om jag föredrar att läsa på papper.

  1. Jo, bibelläsning bör ske under någon form av ”handledning” och i och med kyrkans tradition.
    Mycken lärdom finns att inhämta från kyrkofäderna. Bibelkommentarer är en god hjälp också.
    Vi behöver fler bibelstudiegrupper i våra församlingar med kvalificerad ledning, det är tyvärr alltför vanligt med samtalsgrupper om Bibel och tro, där var och en tycker som den vill.

  2. Minns inte om jag såg Bibelsällskapet ge kyrkans grundläggande anvisning – att be om Andens vägledning. Innan vi går till andra tiders kommentarer tror jag att den goda regeln är att läsa något mer ur Bibeln (som förutom NT just innehåller andra tiders förutsägelser och kommentarer). Fint upplägg med ingången i Psaltaren. Den som känner sig ovan tycker jag ska börja bakifrån, med evangeliet, och stanna där frågetecknen tar överhand.
    Hebreerbrevet i Advent är inte dåligt (senaste konciliets anvisning?) men Uppenbarelseboken förefaller mer långsiktig (Guds Jerusalem bland människor i kaotisk tid!). Hebreerbrevets undervisning tror jag hör Passionstiden till, inför offerdöden. Konciliet (kyrkomötet) blandar ihop människoblivande och försoning? Kyrktrycks (f Lars) gamla anvisningar!

    1. Hej Jonas, tack för din kommentar som jag fann mycket undervisande.

      I den bibelgrupp jag varit med i har vi börjat kvällen med att be om Andens ledning och närvaro i läsningen. Ja, det är viktigt. Inser när jag läser resten av det du skriver att Bibeln saknar förankring i mig på det viset – tycker det är intressant när du skriver om att Hebreerbrevets undervisning hör till passionstiden, etcetera. Jag kom in i bibeln via Evangelieboken och på så vis kan man ju på koppla samman de olika böckerna till olika tider men jag har inte tänkt på det så. Att läsa Romarbrevet i ??? – tid, till exempel. Det vore intressant att kunna mer om det.

      Vi läste i min Bibelgrupp Exodus i Påsktid – mellan påsk och pingst – och det var ju ganska uppenbart, men kan tänka mig att det finns mer. Över huvudtaget har jag inte sett speciellt mycket bibelläsningsböcker skrivna ur kyrkoårstema. Jag har några Bibelkommentarer men ska leta efter det. Fin helg!

Kommentera

