Adventstid #20: Herrens moder, och min

bild 1Om min Mor hade fått lite mer tid på denna jord skulle hon ha fyllt 80 år idag och någonstans lever de där datumen kvar inom en. Idag är det mammas födelsedag.

Vet inte hur gammal hon är på bilden som jag har framme, väldigt ung, yngre än jag är nu. Den sitter i ramen till ett porträtt av mig som barn. Sådant där kan få mig att känna mig väldigt gammal – när jag var barn gick de som hade resurser till fotografen för att få sina barn fotograferade. När jag ser den där bilden av mig själv minns jag hur mitt hår inte ville växa, hur det var fjunigt långt upp i mellanstadieåldern, att jag ofta misstogs för en pojke, hur pinsamt det var, ändå är det den bild som jag valt att ha framme.

Imorgon är det fjärde advent, som detta år sammanfaller med Thomasdagen, den 21 december, julfridens första dag. Urmoderns dag. Mödrar av alla mödrar. Herrens moder. Vad vill hon oss? Av olika anledningar kom ett citat till mig ikväll, apropå tro, apropå att naivt våga fortsätta att hoppas, hur de som visar hopp under de värsta av omständigheter kan bli till oändlig inspiration. Detta är från Viktor Frankls ‘Livet måste ha mening’.

‘Our generation is realistic, for we have come to know man as he really is. After all, man is that being who invented the gas chambers of Auschwitz; however, he is also that being who entered those gas chambers upright, with the Lord’s Prayer or the Shema Yisrael on his lips.´

Det är väldigt lätt att bli desillusionerad, så detta får bli min Mariabön: Gud, bevara mig, bland de bedjande, i det hoppfulla.

Kommentera

