Adventstid #22: Julhälsning

bildSå får man passa på nu när helgerna tar vid att önska en lugn och fridefull jultid. Fast innan dess tänkte jag bara passa på att länka till ett inlägg på tidskriften Evangeliums blogg- Årets julhälsningar från våra biskopar. Finns här.

Har inte sett mig igenom alla, men tittade på ‘vinnaren’ – Biskop Esbjörn Hagberg – och håller med skribenten, den går igenom. Dessutom tycker jag om ikonen i bakgrunden. Titta gärna! Däremot fick inlägget mig igen att fundera på det där med titlar och namn. Biskop Johan Tyrberg, Biskop Esbjörn Hagberg, Biskop Thomas Söderberg, Biskop Sven-Bernhard Fast och Ärkebiskop Antje Jackelén och så å andra sidan Biskop Jan-Olov och Biskop Per. Det är väl min gamla korrekturläsarhjärna som slår till – den vill ha någon sorts konsekvens i titlar och namn. Å andra sidan säger det någonting om hur ett stift väljer att presentera sin ledare.

Och med det får vi gå in i adventstidens sista dagar och ägna oss åt det sista av förberedelse för Vår Herres, Jesus Kristus, födelse och ankomst.

4 comments

  1. Tack för julhälsning! Jag önskar dig detsamma, julefrid!
    Efter att lett julbönen i ett fullsatt Sjöstadskapell och idag lett en fullsatt ”julåtta” (kl 08.00, för att passa sjöstadsborna) och med efterföljande julfrukost och lugn och fin julstämning, är jag äntligen hemma för att njuta av julefriden. Vilken rikedom att få vara delaktig i! Inget går upp mot detta att få läsa julevangeliet på juldagens morgon. Dagen är kommen klingade kraftfullt med körassistans! Nu är det jul!

  2. Det låter som precis rätt. Jättefint. Jag har aldrig varit inne i Sjöstadskapellet, men väl åkt förbi med Tvärbanan. Sonen spelar innebandy med Sjöstadshallen som hemmaplan. Att vara delaktig i är viktigt. Fortsatt Julfrid!

  3. Sjöstadskapellet är värt ett besök, gudstjänstrrummet ligger högst upp (”Övre salen”) och är ljust och vackert, ett stilla rum mitt i staden. Kapellet är öppet vardagar 09-16, lördagar i samband med dop och söndagar 16.00-20-00, eftersom söndagens gudstjänst (mässa) är kl 18,00. Den yttre formen på huset var given i stadsplanen men vi fick vara med att anpassa det invändigt, för att fungera som kyrka, med mottot ”en öppen kyrka”, med inspiration från SKUT-kyrkoidén. Ett välkomnande vardagsrum på bottenvåningen, bara att glida in, man kan kolla in genom glaset vem som är där. Exp. och samtalsrum på mellanplan för präst, diakon, förs. ped. och musiker. Det var roligt att få vara med och bygga kyrka från scratch sas.

Kommentera

