The Call

Det där med kallelse är fascinerande. En av de mer uppbyggliga bloggar jag läser skrev om det idag, och ville bara länka. Hela texten är läsvärd. Ett smakprov.

”The Call” is more like a quiet unsettling feeling, an idea that gently appears on the horizon of our prayer, reflection, and imagination; the arrival of a possibility that perhaps at first seems far-fetched or odd, but nevertheless stays with you.” Hela texten här.

Det talade till mig. Ville dela med mig.

Om bröllopet i Kana finns mycket skrivet och sagt. Det första miraklet, undret, eller tecknet. Texten är för övrigt min mors favoritberättelse i Nya Testamentet, och jag kom på mig själv idag med att jag inte vet varför. Jag frågade aldrig. Många betraktelser över denna text handlar om kärlen som höll vatten för den Judiska reningsritualen, och hur omvandlandet till vin förebådar en brytning med det ‘gamla’, eller om man så vill en fullbordan av det.

När jag läste texterna i veckan stod ut detta ut: ‘Eftersom han inte visste varifrån det kom — men det visste tjänarna som hade öst upp vattnet.’ Jag hade inte tänkt på det tidigare, att miraklet, tecknet, förvandlandet av vatten till vin, går bröllopsgästerna bi, de får del av resultatet. Mer vin att dricka. Tjänarna är de som vet.

Så kan man bära med sig Marias ord till tjänarna denna vecka. ”Gör det han säger åt er.” Och gör vi det, ja, då kan mirakel ske.

4 comments

Kommentera

