Andligt Sökande

Även om Sverige bedöms vara världens näst mest sekulariserade land så finns det ett påfallande stort intresse för andligt sökande. Jag har, som jag sagt tidigare, lite svårt för det där ordet andlighet, mest kanske för att det används på så vitt olika sätt. Jag har till exempel svårt att förstå de som helt frikopplar andlighet från någon form av ‘Gudomlighet’, och skulle då kanske istället använda ord som existentiellt sökande. Nåväl.

‘Att vara andligt sökande’ har också för många en positiv klang på ett sätt som ‘att vara kristen’ inte har. Det kan man fundera kring. Själv tänker jag mig att ett andligt sökande förutsätter två saker. Dels en längtan efter något, upplevelsen av att något saknas, något skulle kunna vara annorlunda, men också att det ligger i sökandets natur en förhoppning om att något finns att finna. I.e., man skulle inte vara andligt sökande om man inte på något vis har en tro, eller i alla fall en förhoppning om att det finns något att finna. Redan i längtan efter Gud finns Gud.

Man kan fundera på vad det är som den sökande människan söker efter och om man kan lära sig något från de människor som faktiskt upplever sig som funna. Personligen fascinerar den frågan mig – ‘hur lever man som funnen?’ Det svåra är ju inte att förnimma Guds maning, utan att följa den. Här tänker jag mig att kyrkan har sin roll – som ett hem för de som ser sig som eller vill sig funna. Ingen andligt sökande vill väl, egentligen, vara sökande i all evighet?

Jag funderade på det där med andlighet när jag läste en artikel i mitt församlingsblad. Jag bor i Katarina församling i Stockholm som är en mycket livfull församling, inte minst när det kommer till att engagera människor. Dessutom är det i princip jämt fullt på Gudstjänsterna. Jag vet att det är en församling som betyder mycket för många och en församling som i dessa sekulariserade tider drar mycket folk. I Församlingsbladet var ett samtal mellan regissören Peter Oskarson, som satt upp en teaterpjäs i kyrkans lokaler, och kyrkoherde Olle Carlsson som jag hajade till lite över. (Jag kan inte länka till texten men man kan ladda hem församlingsbladet i PDF format från Katarina Församlings hemsida.)

– Sen hör det ju till saken att både teaterinstitutionen och kyrkoinstitutionen är två precis lika förstelnade och hopplösa konstruktioner som har väldigt lite med andlighet att göra, säger Peter.

– Ja, kyrkan har ju på många sätt abdikerat från att vara en plats där det mänskliga dramat gestaltas på ett angeläget sätt. Det är framför allt i konsten, i teatern och i populärmusikens texter, som människor kommer i kontakt med det andliga idag, säger Olle.

Jag vet inte. Stämmer det?

8 comments

  1. Känner Peter Oscarson en del, vi samarbetade rätt mycket i slutet på nittiotalet. Hans uttalande förvånar mig en hel del. På den tiden arbetade vi gemensamt med ett gudstjänstprojekt i Gävle och jag vet att Peter högt värdesätter kyrkorummet, som ett rum för andlighet och tillbedjan. Kanske är det organisationen kyrkan han numera står främmande inför. Ändå är nog Peter en av de nutida regissörer som söker lyfta fram människors andliga behov och angelägna frågor.

  2. Jag var mer förvånad över att man uttalade sig så i ett församlingsblad – det ger ju inte precis god PR för kyrkan. Jag funderade också över om den sista meningen är sann – om det andliga idag primärt möter oss i populärkulturen. Jag vet inte. Däremot är det väl så att det andliga och religiösa allt mer blir stoff även i populärkulturen – vilket också säkerligen kan sägas vara ett tecken på ökat intresse för andlighet.

  3. Den substantiva andligheten verkar nte ha kommit i svang förrän i mitten på 1980-talet. Ordet andlig har dock använts längre. ”Andliga sånger” fanns det ett radio-program som hette när jag var barn, tex.
    http://tidningar.kb.se/?q=andlighet
    http://tidningar.kb.se/?q=andlig

    Ordet andlighet blir irriterande när man använder det utan att förklara vad man menar med det. Som du säger används det på så olika sätt. Jag tolkar det som att det ofta betyder något i stil med ”det man förknippar med kyrkor, minus Gud och Jesus”. Kyrkoherden och regissören verkar dock åsyfta något annat, oklart vad.

    1. Det blev väl lite av ett modeord som en översättning av New Age rörelsen i USA som här i Sverige blev NyAndlighetsrörelsen som, skulle jag säga, i alla fall initialt hade något flummigt över sig. Idag är inte andlighet flummigt på det viset. Som troende kan jag väl hålla med om att allt, på något vis är andligt, men värjer mig ändå för den där tanken att det andliga möter oss i populärkulturen på det vis som sägs ovan, vilket nästan förutsätter en sorts tanke om att kreativitet och skapande i sig är andligt. Det är inget lätt ord. Tack för länkarna med. Intressant att se.

  4. Värjer mig lite mot att det i artikeln hävdas att kyrkans uppgift är att utforska vad det är att vara människa, kyrkans uppgift, som jag ser det, är att ge hopp, peka på en väg, att följa Kristus, efterföljelse, om att förvandlas av ”Gudsmötet”.
    Tänker att det är skillnad på andlighet och kristen andlighet.
    Här beskrivs andlighet som att se det som inte går att se, men vart tog känslan av närvaro vägen som svar på min gudslängtan?

    1. Håller med dig. Jag tror ju att sökaren faktiskt vill finna – och att kyrkans uppgift är att gestalta ‘livet som funnen’. Är inte säker på att den där kyrkliga förtjusningen i ordet andlighet är helt till godo, men vad vet jag? Jag tror också, för att gå ett steg längre, att den där känslan av närvaro är mycket mer utbredd än man kanske tror – det är vad man ska göra med den, följa den, som är det svåra. Att förvandlas av Gudsmötet, Ja!

  5. Mycket god poäng där, kyrkan ska inte vara så fruktansvärt andlig. Kyrkan ska ge kropp åt Jesus, vi ska leva Guds rike i praktiken. Hemskt att ett församlingsblad inbillar sig att kyrkan bara ska roa på något slags sofistikerat plan och i jämförelse med konst etc. förlorar kyrkan. Det är inte konstigt alls och bara som det ska. Guds rike ska främst levas. Kyrkan ska utmana världen och leva i världen. Klara kyrkas verksamhet visar på hur det ska vara.

Kommentera

