Lönenivåer

Dagens mest lästa text på Dagen är Joel Halldorfs ledarkrönika ‘Biskopslöner ger kyrkan problem’.

Den höga lönenivån ‘är ett bekymmer. För det innebär att Svenska kyrkan har svårt att tala med trovärdighet om några av vår tids stora problem: girighet, konsumism, rättvisa och klimathot.’ (…)

‘Biskoparnas löner är inte bara ett problem för kyrkans trovärdighet utåt, utan även symptom på inre brister. En kyrka som sätter löner utifrån samhällets topposter behöver jobba med integriteten.’ Hela texten finns Här. Läs den gärna. Jag finner den viktig. Inte för att hänga ut enskilda personer, men för att lönenivåerna inom kyrkan, för biskopar och kyrkoherdar, är häpnadsväckande höga.

För något år sedan när detta först togs upp i Kyrkans tidning blev det en viss debatt, men den tystnade rätt snabbt. Minns att en del blev väldigt provocerade av de som ifrågasatte lönenivåerna. Tvärtom är det välkommet med en sådan debatt, jag känner igen mig i det Halldorf skriver, det är ett problem, det sticker i ögonen, inte minst i fråga om trovärdighet.

Med månadslöner på 85´000/månad (ÄB), 75´000 (Biskopar) och mellan 70´000-75´000 (superherdar) hamnar dessa kategorier i den absoluta topprocenten av Svenska folket som tjänar allra mest, i.e. de tjänar mer än 99% av svenskarna, de tillhör den 1% som tjänar mest. (Här, baserat förvisso på 2013 års deklaration). Medianlönen för VD:ar samma år var 71´000 kronor Här.

Samtidigt är det olyckligt att kyrkan tycks bidra till ökade löneklyftor – exemplet i artikeln innebär ett lönelyft på biskopsnivå om cirka 9%, och där kan man undra hur löneutvecklingen ser ut inom andra kyrkliga yrken. Församlingspedagoger? Diakoner? Hur många procent kan de förvänta sig årligen?

Avslutar med ytterligare ett citat från Dagen – men rekommenderar hela texten.

‘I dag är autenticitet hårdvaluta i all kommunikation. Folk frågar först och främst efter om vi är äkta. Vårt liv måste vara i samklang med vår lära, annars kommer ingen att lyssna – och själva förtvinar vi till slut.’

10 comments

    1. Tänk om.

      En annan tanke i Joels krönika som slog an i mig – det är inte så ofta jag upplever texter som profetiska, men nu gjorde jag det – är denna:

      ‘Hierarki betyder helig ordning. Kyrkans former ska vara ett förkroppsligande av evangeliet, en ordning som speglar Kristus. Inte bara genom förkunnelse och gudstjänst, utan i varje del. Allt annat är inre sekularisering.’

      Det är så jätteviktigt att se det, och protestera, eller göra det man kan.

  1. Håller med, allting handlar om trovärdighet!
    Att jag blev kristen handlar till stor del om, att jag tidigt i livet, fick lära känna flera mycket trovärdiga vittnen som levde som de lärde, jag är dem mycket, tacksam!
    Och hur är man trovärdig för ett barn, man är kärleksfull, glad, omsorgsfull och lagom sträng ibland, när det behövs!
    Min mycket älskade söndagsskolelärare hade fickan full av 50-öringar för det fall något barn inte fått med någon kollektpeng hemifrån (gjordes mycket diskret) ingen skulle behöva vara utan när den ”bockande” kollektbössan gick runt vid den avslutande andakten.

    1. Den färskaste pastorsadjunktens lön kanske inte kan halveras, men om man halverade biskopars och superkyrkoherdars och sen justerade övriga prästlöner åtminstone de i övre halvan av spannet. Om genomsnittlig präst tjänade som genomsnittlig universitetslärare, hur skulle det påverka vilka som sökte sig till prästyrket?

    2. Det är ett drastiskt steg, och jag vet inte om just prästlöner generellt sätt är så höga. Inbillar mig att de inte ens är hälften av en biskopslön? Däremot tycket jag man borde vara öppen och diskutera frågan. Det kanske kommer.

  2. Halldorfs artikel var verkligen profetisk och spot on! Skulle kyrkan våga sänka lönerna till rimliga nivåer skulle vi dessutom slippa den barlast av ”brödbiskopar” som naturligtvis följer av höga löner, hur man än vrider på argumenten. Att jämföra kyrkotjänare med samhällets höjdare är ju ren hädelse. Hoppas någon av dessa höglönelyftare läser detta.

  3. I den katolska kyrkan är dessa ting mycket annorlunda, främst pga att prästerna inte är gifta. Fd kyrkoherden i Falun berättade att han har 10 000 i månaden. Då ingår förvisso boende, och han har inga utgifter till någon annan person. Han berättade också att de under den första tiden i Sverige hade avsevärt mycket mindre. Jag har hört från i andra hand av en katolik att biskop Anders har 16 000.
    Med detta finns det goda skäl att lägga in en brasklapp för rika kardinaler och rikare stift en Sveriges. Men det verkar snarast som att tanken lever kvar hos svensken att katolska kyrkan fortfarande säljer avlatsbrev och badar i pengar. Det är åtminstone inte hela sanning. Det är mycket viktigt för mig att det på marknivån här ser ut som det gör. Sedan har vi vatikanbanken och dylikt… Det är ett annat fall.
    Man kan också i detta tänka in att prästen får in utbildning genom kyrkan, och att präster i Svenska kyrkan med stor sannolikhet har studielån. Däremot så betalar inte katolska kyrkan prästerkandidaters (studie)skulder, utan beroende på fall så får de försöka arbeta under sommrarna av sin utbildning. Detta bedöms också från fall till fall som jag förstått det.

  4. Hej Karl-Anton,

    Personligen har jag större förståelse för rika kardinaler än rika herdar – det är viktigt att marknivån stämmer. Jag har också sett den där summan för biskop Anders och inser att det är olika förutsättningar – och att man i Svenska kyrkan mer ser prästerskapet som ett yrke bland andra där lönen ska vara i nivå med samhällets löner. Det finns många olika sidor av detta. Ändå kan jag finna det uppfriskande och positivt som symbolisk handling.

    Det finns ju också samfund där ledarna har ‘vanliga’ jobb och sköter prästtjänster mer eller mindre pro bono.

    Jag läste Halldorffs artikel som att han pratade ganska specifikt om de Svenskyrkliga biskoparna och superherdarna. Jag har eg inget emot att de har skäliga löner enligt de saker du räknar upp ovanför, men nivåerna sänder också signaler. Att ligga i den yttersta procenten är upprörande – och skickar tyvärr signaler som i alla fall jag inte uppfattar som särskilt positiva.

Kommentera

