Blåmåndag

bildMånga år har jag plockat fram Donal Neary så här års, hans Praying in Lent har varit en återkommande fastebok, en liten bok man kan ta med sig, återkomma till och som trots ständig omläsning gav nytt.

Idag hittade jag denna på Hedengrens i Stockholm – en väldigt tunn fastebok ‘Liten fastebok för själen’ utgiven på Proprius förlag. Den är, om jag läser inledningen korrekt, menad som en ingång till kristen tro. ‘Ta chansen att göra kyrkans traditionella fasta till en eftertänksamhetens tid, en möjlighet till inre stillhet.’ Sådant kan jag finna intressant, hur förmedla kristen tro i en tid som saknar många av trons referensramar.

Dessutom tror jag på handfast ledning – boken är en uppmuntran till kristet liv, eller böneliv, snarare än en beskrivning av kristet liv.

Dagarna innan askonsdagen ska ägnas åt förberedelse. Idag kallas även ibland Blåmåndag, samma som måndagen i Stilla veckan, och uppmaningen är att köpa ett fastlagsris med blåa fjädrar. Blått för att markera fastans ankomst, eller violetta. ‘Häll inte något vatten i vasen. Riset ska inte väckas till liv ännu.’

Jag ska inte läsa i förväg så får sluta där. Mer om boken finns att läsa Här.

One comment

Kommentera

