Skapelsemåndag & Blåmåndag

imgresApropå min dröm, att gå in i ‘min’ kyrka och hamna i ett blått ägg, så är den drömmen på sitt vis passande. Googlade Stilla Veckan och hamnade i Blåmåndag – ‘Färgen blå är en lugn och stilla färg och kyrkorummet kläddes ofta i blått – därifrån kommer förmodligen namnet blåmåndag.’ Hela texten här.

Jag vet inte om kyrkorum längre kläs i blått inför morgondagen men det där fick mig att tänka på Chagalls bibelbilder. Skapelsen är blå. Om man nu skulle omvandla skapelseveckan till ett raster för passionsveckan, så är blåmåndag den tredje dagen efter sabbaten. Den dag då det torra landet skiljs från det våta, förutsättningen för växt. Fyra dagar innan Guds ‘död’.

Det, tror jag, är viktigt. Alltså: Inte valbuken, utan Nådens hav.

4 comments

  1. Kära syster
    Jag saknar dig och dina vänliga ögon nu när vi gått in i Stora Veckan – vi försöker göra en stilla vecka i Farhult-Jonstorp. Titta gärna in på vår Facebook eller hemsida via Kulla pastorat – tror du skulle trivas.
    Pax i Passionstid
    Leonard

  2. Tänkvärd koppling/sammankoppling mellan Nådens hav och valens buk. Är det kanske genom valens buk man överlever i Nådens hav? Utan Stilla veckan ingen påsk?! Jona kan vara klädd såväl i lila som i vitt!
    Tror verkligen på kopplingen mellan skapelseveckan och frälsningsveckan. Vilka andra viktiga veckor finns det? Men måndagen blir väl dag 2 då vår Herre formade fästet, det som också kan kopplas till himlarnas fasta punkt.

    1. Jag brukar inte övertolka mina drömmar fast den där känslan av det blåa kyrkorummet levde kvar och när jag försökte koppla den till någon Biblisk bild blev det de två.

      Hm, ser nu att jag blandade ihop dagarna – tänke på måndag som den tredje dagen utifrån fredagen som sabbaten och då början av Guds skapelse fast även om man tänker så blir ju måndagen andra dagen. Vet inte hur jag tänkte. Fast det brukar snurra ihop sig för mig eftersom skapelseordningen på sitt sätt följer den judiska tanken att dagen börjar på kvällen – sabbaten fredag kväll till lördag kväll, första dagen lördag kväll till söndag kväll.

      Stilla Veckan – eller Vägen till Korset är så väldigt mycket – och så ständigt pågående. Det återkommande i det gör ju även det att man hittar nya saker.

Kommentera

