Att bli mål för kyrklig marknadsföring

Som en uppföljning på den där Fokusartikeln så hittade jag via en FB vän en artikel ur Washington Post som kanske intresserar någon. Är för allergiseg för att skriva någon längre reflektion, men texten finns Här, under rubriken ‘Want millenials back in the pews? Stop trying to make church ‘cool’.

“I want a service that is not sensational, flashy, or particularly ‘relevant.’ I can be entertained anywhere. At church, I do not want to be entertained. I do not want to be the target of anyone’s marketing. I want to be asked to participate in the life of an ancient-future community.”

Jag är knappast en millenial – bra mycket äldre än så – men i det är vi lika, ung som gammal, det handlar inte om ålder. Längtan efter att slippa vara målet för någons marknadsföring, att slippa bli betraktad som konsument.

Ändå tycks kyrkan, även i Sverige, mer och mer förlita sig på PR och marknadsföringsbyråer för att bygga varumärke. Joel Halldorf skrev om det i Dagen i veckan, Kyrkorna som varumärken, här.

Kyrkliga ting är inne på samma tema i sin saga, ‘Sagan om en god ide.’

”Plötsligt befann sig den goda idén vara fången i det sammelsurium av osammanhängande irrelevans som bara finns i det kluster av tankar som går under namnet ”PR”. Ett ögonblick av förvåning och fasa kröp sig på den goda idén. ”Åh nej!” tänkte den goda idén ”vad som helst utom PR-träsket! Men, vad i hela friden gör PR-träsket här? I närheten av tankarna runt Svenska kyrkan? Vad har de med varandra att göra?” Hela texten Här.

Det handlar om ÄB:s podcaster. Och, jag håller med Kyrkliga ting om att det skulle vara en god ide idag att få höra en ÄB som samtalar med en Dag Sandahl eller en Eva Hamberg, eller en nyutexaminerad präst, mycket mer så än en ÄB som samtalar med en Jonas Gardell eller en Carolina Kluft eller en Maciej Zaremba, personer som, som jag uppfattar det, ändå inte bryr sig om Svenska kyrkans framtid, och som redan har sina plattformar.

Jag antar att det handlar om branding, varumärkesbyggande, en vilja att framstå som lite cool, i tiden med de som är i tiden. Funderar ändå på vem som man riktar sig till? Det är inte helt tydligt. Varför ska en ÄB samtala med Carolina Kluft om ledarskap? Vem ska lyssna? Så förvandlas vi alla till potentiella mål för någons marknadsföring, någons varumärkesbyggande. Vi ses som konsumenter.

I det kan jag bara instämma i den yngre millenial som citeras i Washington Post artikeln: ‘Underhållning finns överallt. Det är inte underhållning jag söker i kyrkan. Jag vill inte bli målet för någons marknadsföring.’

Jag vill växa i tro.

4 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s