Apostladagen

IMG_2728Efter lite velande fram och tillbaka har vi nu skaffat oss ett mobilt modem att ha i sommarstugan så nu är jag med dator igen. Det har sina fördelar, även om det är rätt skönt att vara utan uppkoppling med. Finns den där kan man ju inte låta bli att använda den.

Bilden är från Heliga Hjärtats Kloster invid Omberg, där vi avslutade vår Pilgrimsvandring. Jag kom att tänka på den uppmaningen, när jag tog fram psalmboken i morse för att läsa dagens texter. Apostladagen. Gör det han säger åt er. Det är på sitt vis en rätt enkel uppmaning, som kan te sig komplicerad. Man får be dagens kollektbön igen och igen, och vänta på ledning.

Dagens bön:

Himmelske Fader,
som genom apostlarna lät evangelium
nå ut i hela världen,
ge oss mod att bryta upp
och följa Herren Kristus
för att med tillit och levande hopp
bygga din kyrka.
I Jesu namn.

Amen.

3 comments

  1. Härligt att du lyfter fram Apostladagen, en av sommarens höjdpunkter. Hörde igår en inledande reflektion om löftena i att göra det när Mästaren anbefaller, även om man gjort det många gånger förr.

  2. Jag har som sommaruppgift att hålla morgonbön i Medevi kyrka under två veckor varje sommar klockan 08:00, och jag brukar för det mesta hålla mig till andakterna i psalmboken, men sedan läsa något ur veckans texter. Det är första gången för i sommar imorgon, och jag fann det passande på något vis, med Apostladagen som ingång till min bönvecka. Väl ordnat, av Han som ordnar allt, eller något liknande.

    1. Kanske lite förvånande med en Hesekiel läsning denna dag (första årgången) men samtidigt tröstande med ett profetord ur ett fångenskapsperspektiv. Synd bara att en av nycklarna inte läses – att äta Guds Ord för att hjälpa andra leva!

Kommentera

